problemer i svømmehallerne?

- Generel diskussion om fridykning

Redaktør: Nikolaj Larsen

Indlægaf Ninna Kofod » 18 dec 2012, 18:21

Hej
Jeg har mest mødt positive og søde livredder når jeg er kommet med min halsvægt o.lign. i offentlig åbningstid. men Jeg ved at enkelt er blevet afvist, eller har fået nej til at anvende halsvægt/monofinne.
Statisk har ingen svømmehal sagt god for, men jeg har heller ikke spurgt så ofte.

Hvilke problemer har livredderne haft med fridykkere i svømmehallernes offentlige åbningstider?

Hvilket udstyr har de bedt jer om ikke at bruge? og hvorfor?

Hvilke begrundelser har livredderne givet for at forbyde jer at dykke (hvis det er kommet så vidt)?

Er der nogen svømmehaller som ikke tillader fridykning?

Jo mere I kan fortælle om livreddernes angst og forbehold, jo bedre kan vi fortælle dem præcist det de har brug for at vide for at få et afslappet forhold til fridykning.

alle erfaringer vil være til gavn.
Ninna Kofod

Indlægaf Frk Flab » 18 dec 2012, 18:52

Jeg kan på stående fod ikke huske deres argumenter, men sidste gang vores træning var aflyst i KFK, forsøgte jeg at arrangere at vi kunne træne i Gladsaxe Svømmehal i deres offentlige åbningstid. Det har nogle stykker af os gjort før og flere gange, men denne gang fik jeg blankt nej.

Jeg tror desværre at det nogle gange kommer an på hvem der spørger, hvilken livredder man har fat i og hvad humør han/hun er i.......!

Det kunne være virkelig virkelig fedt at få nogle ens retningslinier, bare i nogle få svømmehaller i det mindste. Jeg spørger rundt næste gang jeg er i svømmehaller og så melder jeg lige deres eventuelle argumenter for, hvorfor vi ikke må fridykke, tilbage hertil.
Christina Hansen
Københavns Fridykkerklub
Brugeravatar
Frk Flab

Indlægaf Nikolaj Larsen » 18 dec 2012, 19:57

Skal vi ikke holde denne debat i denne tråd:

viewtopic.php?t=510

Det bliver meget overlap over samme emne ellers
Nikolaj Larsen
Københavns Fridykkerklub
http://www.kfk07.dk
Aida Judge
Brugeravatar
Nikolaj Larsen

Geografisk sted: Kirke Såby

Re: problemer i svømmehallerne?

Indlægaf Ninna Kofod » 18 dec 2012, 20:07

dette er ment som en indsamling af folks erfaringer, ikke diskussion af hvordan livredderne og fridykkerne skal forholde sig til hinanden. Derfor lavede jeg en 'indsamlingstråd'.
Ninna Kofod

Indlægaf Nikolaj Larsen » 09 feb 2013, 16:37

Vi fra Københavns Fridykkerklub har drøftet udfordringen med træning i offentlig åbningstid med Bellahøj Svømmestadion og Team Bade (Team Bade er ansvarlige for alle offentlige svømmehaller i Københavns Kommune)

Vi nævnte muligheden for evt at lave en ordning, hvor vi identificerede de fridykkere vi havde kendskab til, så vi var sikre på at det var uddannede fridykkere. Den løsning blev ret hurtigt afvist. En af de primære årsager var at hvis de på den måde bliver "certificerede" har vi som klub i København så ansvar, hvis der sker noget med de dykkere der har dette certifikat?...

I bund og grund er det den pågældende livredder på dagen, der kan sige ja eller nej - og det nytter ikke at klage, brokke sig eller lign, hvis man bliver afvist som fridykker. De har deres fulde ret til at træffe en sådan beslutning. Faktisk kan man nok forvente det vil give lidt "bagslag" hvis man ikke blot indretter sig efter livredderens anvisninger.

Istedet har vi i Københavns Fridykkerklub besluttet at vi vil arrangere en introaften/-eftermiddag, hvor samtlige personale i svømmehallen (Bellahøj) får mulighed for at få lidt mere information omkring fridykning, og samtidig mærke det lidt på egen krop, hvis de ønsker det. Det bliver dog helt på frivillig basis, da det naturligvis ikke er noget svømmehallen vil betale løn til.

På den måde håber vi at få åbnet deres øjne lidt for hvad fridykning er for en størelse, så de ikke kategorisk afviser.

Iøvrigt skal vi huske på, at der er rigtig mange svømmehaller, der ikke engang tillader at man svømmer/dykker med maske/snorkel - det er intet problem generelt i Bellahøj
Nikolaj Larsen
Københavns Fridykkerklub
Aida Judge
Brugeravatar
Nikolaj Larsen

Indlægaf Nikolaj Larsen » 09 feb 2013, 16:38

Derudover kan vi henvise til disse retningslinier, som vi er blevet enige med svømmehallen om:

Generelt gælder, at adfærd, der på en tydelig måde falder uden for adfærd hos en gennemsnitlig, offentlig svømmegæst, ikke accepteres.

I den offentlige åbningstid betyder dette,

● at vi ALDRIG laver max-dyk uanset om vi har sikkerhedsdykker med eller ej.

● at vi ALDRIG laver statisk, hverken i overfladen eller på bunden. Det samme gælder for statisk i kombination med dynamisk (pingo-dyk).

● at vi ALDRIG presser os selv med en dertil hørende adfærd (kraftige hook, råber til hinanden, etc.).

● at vi ALDRIG laver exhale dyk

● at vi ALTID respekterer personalets udmeldinger i svømmehallerne

● at vi ALTID er imødekommende og taler høfligt til personalet.

● at vi gerne må lave almindelige kortere dyk efter egen formåen samt træne dynamisk teknik med monofinner, dragter og halsvægte.

● at det kan være god stil lige at hilse på den ansvarlige livredder i hallen, sige hvor vi kommer fra, og lige høre om det er OK, at vi træner fridykning.

Hvorfor disse begrænsninger i vores træning?

De ovenstående regler for fridykning i offentlig åbningstid i Team-Bade haller er ikke nedfældet nogle steder, men er nogle ”håndregler” for fridykning i offentligt regi som er afstemt med Team-Bade.

Nogen af os vil måske opleve disse regler som unødigt stramme, men forklaringen på reglerne er denne:

Livredderne har det sikkerhedsmæssige ansvar for os, når vi har indløst billet i en offentlig svømmehal.

Livredderne har en almindelig bassinlivredderprøve som vore egne trænere og kantvagter, men har IKKE basal viden om fridykning. De kender samtidig ikke os og vores baggrund / skoling, og ved derfor ikke i hvilken udstrækning, vi har kontrol over situationen. Endelig har livredderne
ikke en chance for at vide, hvor længe vi har holdt vejret, når de opdager os, hvis vi laver statisk.

Der har desværre på det senest været flere eksempler på, at livredderne har været på vej i vandet efter en fridykker, der under fuld kontrol lavede statisk på bunden.

Kendskabet til fridykning er endnu mindre hos de fleste almindelige svømme-gæster.

Fridykning er en meget lille sport, der giver anledning til rigtig meget opmærksomhed. Folk kigger og stiller spørgsmål til den enkelte fridykker, når hun eller han træner.

Selv en - for os – ret almindelig træning uden kraftigt pres kan give anledning til uro eller angst, hvis folk ikke har den nødvendige viden, og tror at noget er ved at gå galt. Sker der uheld giver det ekstremt meget opmærksomhed. Det er meget ubehageligt at se en fridykker der laver samba eller en regulær black-out.
Nikolaj Larsen
Københavns Fridykkerklub
Aida Judge
Brugeravatar
Nikolaj Larsen

Indlægaf johanwich » 09 feb 2013, 17:28

Nikolaj Larsen skrev:Istedet har vi i Københavns Fridykkerklub besluttet at vi vil arrangere en introaften/-eftermiddag, hvor samtlige personale i svømmehallen (Bellahøj) får mulighed for at få lidt mere information omkring fridykning, og samtidig mærke det lidt på egen krop, hvis de ønsker det. Det bliver dog helt på frivillig basis, da det naturligvis ikke er noget svømmehallen vil betale løn til.

Super ide! En sådan aften bør dog planlægges grundigt.

Der virkelig er mulighed for at flytte nogle holdninger, hvis det hele præsenteres rigtigt. På den anden side, hvis bare en af deltagerne får et forkert indtryk, kan det hurtigt blive ham/hende, der går rundt til de andre kollegaer (som ikke var til introaften) og siger "det der fridykning er jo livsfarligt."

Den generelle erfaring synes at være, at livreddere ikke ved mere end alle andre om fridykning. Dvs., de ligger helt på linie med det sædvanlige "jamen er det ikke farligt", man ofte hører fra uindviede. Derfor synes jeg det er en super ide, men jeg tror det er vigtigt at servere det hele rigtig, med den helt rigtige mængde "soft selling" :)
johanwich

Tilbage til Generel fridykning