Skarpe situationer

- Generel diskussion om fridykning

Redaktør: Nikolaj Larsen

Re: Skarpe situationer

Indlægaf Ken kiriyama » 10 sep 2014, 14:11

Og ja Peter, det du beskriver er helt normal sikkerheds procedure, bortset fra mørket og at sikkerhedsdykkeren måske ikke dykker ned.

God og sikker dykning til jer alle
Ken kiriyama

Geografisk sted: Worldwide

Indlægaf tuekappel » 10 sep 2014, 15:39

Interessant med lygter, Ken, det er værd at afprøve.

Peter: Jeg synes at alle fridykkere burde træne en ” lanyard-sidder-fast” situation en gang imellem. Det kræver bare at en buddy dykker med ned, og fastholder lanyarden uden varsel. Det skal selvfølgelig være på et dyk med overskud fra alle parter.
Bare det, at man én gang har prøvet at quick-release sin lanyard, gør at man er lidt forberedt på situationen.
Tue Kappel
Københavns Fridykkerklub
Arkitekt MAA, underviser
Brugeravatar
tuekappel

Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Flemming Christensen » 18 sep 2014, 10:45

Rigtig god ide Ken !!

Jeg ville bestemt anskaffe mig sådan en lygte og opfordre andre til at gøre det samme, men vi vil stadig komme ud for at nogle ikke har den.
Vi har desværre oplevet et par gange at man er dykket ind i hananden eller forbi hinanden, da der kan være ned til ½m sigtbarhed og så har man extra tricky situation. En dykker i dyb mørke, negativ buoyancy og unde lanyard.
Da vi typisk ligger på 20-25m, tager det kun nogle få sekunder at hive en bundplade op og vi har ganske simple vurderet at det er det mest sikker scenarie.
Der udover så opfordre vi også folk til ikke at dykke tæt på max.

//Flemming
Flemming Christensen

Indlægaf Jesper Stechmann » 07 okt 2014, 14:26

I weekenden havde vi et kursus med Trygfonden- og de havde ALE en neongul overtræks T-shirt på. Det gjorde det let for os instruktører at se dem.

Ved godt at der bliver SORT længere nede og man så intet kan se - men det var en god hjælp.

Jeg ville også hellere som instruktør have en BO dykker - på 20 meter i Furesøen der hænger på linen end en MÅSKE BO dykker på vej op uden Lanyard.

Men det er nok ikke så sjovt for dykkeren at hænge dernede og vente på en BO :)

Aftal signal om at man gerne vil hives op - hvis noget ikke går som det skal. Gentagne ryk i linen?
Jesper Stechmann

Aida Dommer
Fridykker Instruktør Træner
http://www.innerdive.dk
http://www.innerdivemalta.com
Brugeravatar
Jesper Stechmann

Geografisk sted: Malta

Foregående

Tilbage til Generel fridykning