Skarpe situationer

- Generel diskussion om fridykning

Redaktør: Nikolaj Larsen

Skarpe situationer

Indlægaf tuekappel » 09 sep 2014, 18:09

Jeg ønsker, foranlediget af en nylig oplevelse(se nedenfor); at opfordre til, at vi kan dele vores oplevelser af "skarpe situationer" med hinanden. Med det, menes situationer som endte godt, men som potentielt KUNNE have endt galt. Det skal ikke være hverken skriftestol eller gabestok, men en tråd hvor vi kan lære af hinandens erfaringer.

Så hvis du engang har kigget på en lanyard der faldt fra hinanden, eller set en anden fridykker opføre sig u-sikkert, og tænkt: "Det der, det kunne virkelig have gået galt." -Så skriv gerne om oplevelsen her. Som sagt, vi skal ikke hænge nogen ud, men vi skal lære af hinanden, og dermed få en sikrere adfærd alle sammen, mens vi nyder denne fantastiske sport.
Senest rettet af tuekappel 09 sep 2014, 18:19, rettet i alt 1 gang.
Tue Kappel
Københavns Fridykkerklub
Arkitekt MAA, underviser
Brugeravatar
tuekappel

Geografisk sted: Frederiksberg

Re: Skarpe situationer

Indlægaf tuekappel » 09 sep 2014, 18:12

Jeg har en oplevelse jeg gerne vil dele med jer. Ikke noget stort eller dramatisk, men jeg har tænkt lidt over det efterfølgende.

Det er indimellem nogle som spørger til, hvorfor vi ikke dykker sikkerhed i dybden, når vi dykker i Furesøen. Dette blev bevist for mig i går.

Ninna skulle lave et dyk til 15 meter, og jeg tilbød at gå med hende ned , fordi det gør hende tryg, og jeg synes det er hyggeligt. Michael var sikkerhed i overfladen.
Ninna dykker ned, og jeg ånder grundigt ind, og følger efter. Jeg svømmer lidt efter Ninna og er i gang med at indhente hende, klar til lige at lægge en hånd på lænden af hende, så hun kan vide at jeg er der (Ninna dykker uden maske, og kan intet se). Og lige pludselig er der faktisk så mørkt at jeg heller ikke kan se hende. Jeg troede jeg havde en god idé om hvor rebet var, men dét var heller ikke hvor jeg troede....
Den første tanke der fløj gennem hovedet var: ”Dét her, det er det modsatte af sikkerhed“
Jeg havde var heldigvis i bevægelse, så jeg kunne lave en vending, og svømme opad. Eller, hvad jeg troede var opad. For ligeså mørkt der var, ligeså svært var det at ane den lille forskel i lysniveau, der angav, at overfladen var dén vej. Heldigvis havde jeg ret, og jeg kom op tæt ved bøjen, og Ninna kort tid efter.

Så, ingen ko på isen; jeg var ikke presset, og havde overskud til at håndtere situationen korrekt. Men jeg har ikke brug for meget fantasi til at forestille mig, hvordan det kunne have gået. Når man når vægtløs dybde, og der tilmed er mørkt som i graven, har man kun sin balanceevne at forlade sig på, og så selvfølgelig det reb, som vi ALTID skal være hægtet på, når vi dykker i Furesøen.

Jeg dykkede også med Ninna ned, de næste to-tre dyk, men hver gang med en hånd på linen. Jeg er ikke skræmt af oplevelsen, men har fået respekt for ovenstående.
Tue Kappel
Københavns Fridykkerklub
Arkitekt MAA, underviser
Brugeravatar
tuekappel

Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf MGronbak » 09 sep 2014, 18:18

Fin beskrivelse Tue og godt stof til eftertanke når vi dykker og laver sikkerhed på hinanden.
Tak for at du deler det med os andre :)
MGronbak

Indlægaf Thomas Regin Kirk » 09 sep 2014, 19:47

Godt du deler det Tue.
Og jeg er helt enig... Det er ikke nogen go' idé at dykke sikkerhed, på den traditionelle facon - i en sø som Furesøen...!!!
Brugeravatar
Thomas Regin Kirk

Indlægaf larsparendt » 09 sep 2014, 22:40

Vidensdeling når den er bedst! Tak, Tue.
larsparendt

Indlægaf petercbruun » 10 sep 2014, 00:06

Jeg har brugt mange af mine år i faldskærmssporten, og i den sport er det af dele gode og minder fede oplevelser en meget vigtig ting. Ikke for een selv, men for at vi alle kan blive lidt klogere. DERFOR 1000-TAK fordi du ville dele dine takker med os andre..
petercbruun

Indlægaf Ken kiriyama » 10 sep 2014, 09:21

Tak for at du deler det Tue.
Når du skriver "ikke dykker sikkerhed i dybden", så går jeg ud fra at du mener i ikke dykker med Lanyard?
Med et glimt i øjet og positivt ment, må jeg spørge; Og hvorfor i alverden gør i ikke det?? (er "i" alle dem som dykker derude?).

Troede ellers at i var så fornuftige :)

Go og sikker dykning

VH
K
Ken kiriyama

Geografisk sted: Worldwide

Indlægaf PeterJernlungerne » 10 sep 2014, 09:39

Først og fremmest syntes jeg at det er fedt med denne tråd!

DSF har de her tæt-på-rapporter som det er meningen skal bruges til det samme. De er ganske vist tiltænkt flaskedykkere, men måske vi fridykkere kunne drage nytte af den form disse rapporter er udformet på? Måske flere aspekter kommer frem?

Under alle omstændigheder så er det en rigtig god idé med denne vidensdeling.

Jeg selv overværede/var med i to situationer sidste år i Hemmoor.

1)

Min makker og jeg dykkede på ballastvægten ude ved platformen, da andre brugte den primære line til dyk omkring de 45 -50m.
Det betød også at bund/ballast-vægten stod på ca 7 meters dybde. Vi skiftedes til at dykke ned og lave hangs, men hyggede nok mest.
På et dyk, med et solidt hang, skulle min makker til at begynde opstigningen. Hans landyard hang bare fast omkring ballastvægten. Han rykkede et par gange i landyarden for at få den fri, uden held. Derefter hev han i quick-releasen, som virkede og han svømmede stille og roligt til overfladen. Ingen panik. I overfladen var han lidt overrasket, men på grund af den lave dybde og hans ro, løste han situationen uden problemer.
Morale: Pas på ved manglende bundplade!

2)

Vi var tre der skiftedes til at dykke, sikkerhedsdykke og slappe af, hvori sikkerhedsdykningen bestod i den traditionelle metode hvor man tager imod dykkeren på ca 10 meters dybde.
I denne situation lå jeg og slappede af, men en dykkede og en sikkerhedsdykkede. Mens jeg slappede af kiggede jeg også med på dykket. Jeg ser sikkerhedsdykkeren dykke ned og pludselig komme op uden at kunne se dykkeren. Inden sikkerhedsdykkeren kommer i overfladen påbegynder jeg min breathe-up og da sikkerhedsdykkeren kommer op og siger at dykkeren ikke var til at se dykker jeg ned. På ca 10 meter ser jeg dykkeren komme op imod mig stille og roligt uden tegn på uro. I overfladen laver dykkeren sin hook-breathe og overflade protokol. Han undrer sig over at jeg pludselig var sikkerhedsdykker. Forklaringen lå i at der ikke på forhånd var en aftalt dybde. Hvilket betød at sikkerhedsdykkeren var dykket for tidligt og ikke havde luft til at vente.
Morale: Lav aftaler omkring dybde og tid... og overhold dem.

Rigtig mange af jer vil sikkert sige at det er sund fornuft, men ikke desto mindre var her et par eksempler på historier hvor det kunne have gået galt/sikkerheden haltede.
Peter Dreier

Formand for
Herlev Dykkerklub Jernlungerne

(og ivrig fridykker)
PeterJernlungerne

Indlægaf PeterJernlungerne » 10 sep 2014, 09:45

Ken kiriyama skrev:Tak for at du deler det Tue.
Når du skriver "ikke dykker sikkerhed i dybden", så går jeg ud fra at du mener i ikke dykker med Lanyard?
Med et glimt i øjet og positivt ment, må jeg spørge; Og hvorfor i alverden gør i ikke det?? (er "i" alle dem som dykker derude?).

Troede ellers at i var så fornuftige :)

Go og sikker dykning

VH
K

Hej Ken

Jeg tror at jeg kan svare på dit spørgsmål.
Den måde jeg har oplevet rigtig mange dykke på i Furesøen er ved at sikkerhedsdykkeren bliver i overfladen(og dermed ikke dykker sikkerhed i dybden). Grunden er at man simpelthen kan svømme forbi hinanden eller endnu værre ind i hinanden. Derfor bliver sikkerhedsdykkeren i overfladen og mærker efter på bundlinen og holder øje med tiden(her er klare aftaler meget vigtige). Når dykkeren påbegynder sin opstigning, trækker han/hun hårdt i bundtovet for at signalere til sikkerhedsdykkeren at han/hun er på vej op. Alt bevægelse på linen i dybden kan mærkes oppe ved bøjen.
Dykkerne/atleten dykker altid med landyard.

Giver det mere mening, Ken?

Mvh. Peter
Peter Dreier

Formand for
Herlev Dykkerklub Jernlungerne

(og ivrig fridykker)
PeterJernlungerne

Indlægaf Ken kiriyama » 10 sep 2014, 14:06

Min læse fejl af Tues indlæg,

Jeg har kun dykket i Furesøen én gang. Vi brugte kraftige lygter (så vidt jeg husker). Jeg havde min sat fast på underarmen så den bare lyste lige frem hvor man pegede. Jeg mener den kunne ses nogle meter væk (??) Men generelt kul sort der.

Dykkeren kunne have sådan en lygte sat på underarmen, eller andet sted. Og sikkerheds dykkeren skulle også bruge en kraftig lygte.
HVIS lygten kan ses nogle meter væk kan sikkerhedsdykkeren dykke ned og vente på x-antal meter og lave traditionel sikkerhed.
Eller hvis det er ikke så dybe dyk, kun sikkerhedes dykkeren evt dykke lige bag ved dykkeren så han/hun stadig kan ses.

Så lige på DYKCEN at lygten som jeg har er på tilbud til 249kr (før 465kr!!). Den er forholdsvis lille og handy og kan bruges som normal lommelygte også.

PS. Nej, jeg får ikke kommission fra DYKCEN ;)

Fra deres hjemmeside:

Intova Compact lygten er en perfekt som både primær og back-up lygte.
Med sine minimale mål er det en perfekt lygte også til rejsebrug uanset om du skal dykkeferie eller en anden form for ferie.
Compact har en smal lyskegle for at give bedst lys på maskimal afstand.
Lygten har 3 lys-funktioner: Fuld styrke, 30% styrke og strobe funktion.
Tænd / Sluk trykknap i bunden af lygten.
Perfekt til dykning, camping, vandring, jagt, fiskeri. Kort sagt alle former for udendørs aktiviteter.
Inkluderet håndledsrem.

Pære: 1x CREE LED – 130 Lumen
Batterier: 3 AAA
Brændtid: 5 timer
Variabel lysstyrke: Fuld styrke/30%/strobe
Vinkel på lyskegle: 13 grader
Lyskegle: Bred med centreret kegle. Bør ikke benyttes til foto eller video.
Materiale: Anodiseret aluminium
Vandtæt til 120 meter
Dimensions: 14 cm
Ken kiriyama

Geografisk sted: Worldwide

Næste

Tilbage til Generel fridykning