AIDA afstemning: ændring af regler

Fridykkerudvalget under DSF bruger dette forum til at kommunikere med alle fridykkerinteresserede i Danmark.
Du er velkommen til at stille spørgsmål her - vi vil svare tilbage så snart vi kan.

AIDA afstemning: ændring af regler

Indlægaf Camilla Salling » 12 mar 2017, 14:35

I denne tråd kan der diskuteres følgende regelændringer som er op til afstemning i AIDA international.

Item 1
Purpose: For Aida International to assume the ownership of the video rights to be able to promote AIDA and freediving.
Actual TecDoc rule 5.2.8 All official video images of the attempt become the property of the organizer. The organizer has exclusive rights to the official videos whilst AIDA International has limited rights. AIDA International may use the footage as support for judging and for education within the association."
Proposed new rule:
5.2.8
All official video images of the attempt become the property of Aida International. Aida International has exclusive rights to the official video .

Item 2:
Purpose: allow World Record validation in Aida Pool World Championships where the Managing judges may be on a different lane.
Actual rule 3.4.1.1 For any AIDA World Record in an AIDA Competition, at least two AIDA Judges (Level E or higher) must judge the performance, and at least one of those Judges must be a Managing Judge (Level B) or higher. At least one Managing Judge (Level B) or higher must be of another nationality than the athlete. For depth disciplines, in the case of an announced performance exceeding the current World Record, both such judges must be in the water.
3.4.1.1.1 Exception for AIDA Pool World Championships: any member of the elected jury may judge a world record performance. It is not necessary for a WR status judge to be judging that specific lane in which the record occurred .

Item 3
Purpose: Clearly ban the use of a personal floatation device, or the safety kickboard in pool disciplines, to assist the athlete after surfacing.
Actual 3.1.16 The use of a personal float is allowed in all disciplines unless prohibited by the Jury; the Jury may prohibit a float if it may hinder judging, safety and/or video.
Proposed 3.1.16 The use of a personal flotation device( or the safety kickboard in pool) is allowed in all disciplines, but use of such devices to assist the athlete after surfacing ; will result in disqualification . The Jury, can however, prohibit a float if it could hinder judging, safety and/or video.

Item 4
Purpose: To change and simplify the existing rule regarding ‘touch’ ; therefore an accidental , non-supporting ,or non-helpful touch by anyone will not result in a disqualification.
Actual rule: 3.1.15 The athlete cannot be helped or touched by anyone and cannot touch anyone during his/her performance unless he/she is in trouble. If this is the case, he/she will be disqualified; provided, however, that in competition a non-supportive touch by a staff member (e.g. a judge, photographer, or safety diver) shall not result in disqualification. The athlete can be touched by the coach/partner/safety diver for repositioning and safety checks during static (5.2.3 and 5.2.8). Prior to the athlete’s airway submerging for CWT, CNF and FIM performances, the athlete’s coach may touch/support him or her, with no penalty applied.
Proposed rule: 3.1.15 During the performance, the athlete cannot touch anyone or be helped or touched by anyone . The following exceptions apply:
- unintentional and non-supportive, non- helpful, touch
- touch by coach or safety freediver for repositioning and safety checks
during STA (5.2.3 and 5.2.8).
Camilla Emilie Salling Olsen
Københavns Fridykkerklub/Århus Fridykkerklub
Camilla Salling

Geografisk sted: Odense

Re: AIDA afstemning: ændring af regler

Indlægaf PeterJernlungerne » 12 mar 2017, 21:06

Den eneste som jeg er lidt usikker på et Item 1.
Hvordan vil AIDA sikre sig alt videomateriale fra konkurrencer. Det er en seriøs harddisk de skal ligge inde med.
Og betyder det at en atlets black-out kan blive brugt uden samtykke? Eller går vi med til det allerede ved at konkurrere i AIDA?
Peter Dreier

Formand for
Herlev Dykkerklub Jernlungerne

(og ivrig fridykker)
PeterJernlungerne

Indlægaf HenrikHenrichsen » 13 mar 2017, 00:10

Jeg er også lidt betænkelig ved item 1. Jeg kan godt lide at det er arrangøren som bestemmer over videomaterialet, og om det skal frigives til atleterne efter stævnet. Jeg vil foretrække at videomaterialet kan komme atleterne direkte til gode i stedet for at være gemt hos AIDA, som nok kun vil kunne bruge en brøkdel af det til den promovering de har tiltænkt.
Ydermere kan jeg også godt tænke mig at atleten har mulighed for at bede stævnearrangøren om at slette/hemmeligholde eventuelle ubehagelige optagelser af en dykkers black out.
Jeg synes i stedet der kan udvikles en praksis med at stævnearrangøren overfører rettighederne til AIDA, men at arrangøren stadig har fuld ret til at bestemme hvilket materiale der overføres. Altså med henblik på at give trygge rammer for atleterne, som ikke bør frygte udgivelse af billeder fra en pinlig situation.
HenrikHenrichsen

Indlægaf Tommy Jensen » 13 mar 2017, 22:23

Jeg syntes helt klart at det må være et nej til item 1 med den foreslåede formulering.
Jeg ser ingen grund til at AIDA skal have rettighederne til video, det ligger fint hos arrangørerne.
Hvis AIDA ønsker at bruge det til promovering kan man vel bare tilføje at AIDA må bruge det med accept fra arrangør og atlet, og ikke som foreslået at AIDA for alle rettigheder.
Hvem har egentlig fundet på teksten? Og hvordan foreslår man den ændret?
Indtil det er klarlagt kan det kun være et nej fra min side.
Tommy Jensen

Indlægaf Evita » 15 mar 2017, 11:17

En præcisering vedr. video-rettighederne: Forslaget her gælder videorettighederne til VM, ikke generelt (se 5.2.8 i Tech Doc).

AIDA International præsidenten motiverer forslaget her:

"The ownership of the official video is very important for the future of Aida . We need to own the rights so we may pursue sponsorship and media options to promote Aida and freediving. The media officer, Denys Rylov is making a package to present to potential sponsors; we need video for this . We need to own the video so we can apply to the Olympic Channel. We are also working on broadcasting opportunities with sponsorship to pay for it. Aida will cooperate with organizers to make the best possible arrangement to benefit all. Organizers and ,actually anyone ,can do their own filming and use it as they like, with the permission of the athletes. We have a very important opportunity that we are working on for the World Championships but we have to own the video to be able to make the arrangement. We will inform the Assembly on this opportunity as soon as we have details to present."
Eva Tommerup Johnsen, motionist og AIDA dommer, Roskilde
Evita

Indlægaf Tommy Jensen » 19 mar 2017, 09:47

OK, tak for præcisering.
Generelt syntes jeg regler om video og dokumentation er lidt rodet.
Afsnit 5 i tech doc er udelukkende til verdensrekord eller VM. Der er slet ikke nævnt noget om rettigheder til almindelige stævner.
I reglerne afsnit 3.2.10 under internationale konkurrencer skal arrangøren sørge for at filme overfladeprotokollen.
I afsnit 3.4 er der yderligere krav i forbindelse med verdensrekorder samt en masse regler for hvad der skal være med på videoen, samt hvem der skal have kopier af forsøget.
Jeg syntes man bør flytte alt til tech dok afsnit 5, og udspecificere hvem der har ret til hvad i hvilken sammenhæng. Det giver et meget mere overskueligt billede.
Jeg har ikke noget problem med at AIDA har rettigheder til at kunne bruge video uden tilladelse, men hvorfor de skal have ene-rettigheder kan jeg ikke se.
Hvorfor ikke bare ændre 5.2.8 til "All official video images of the attempt become the property of the organizer and AIDA international." Så kan man evt. supplere med at Atleten skal aktivt sige fra hvis der skulle være tale om BO eller lignende man ikke ønsker brugt i AIDA sammenhæng.
Tommy Jensen

Indlægaf Jesper Stechmann » 19 mar 2017, 12:05

Det er bare officiel footage det handler om ikke - altså dommervideoer.
De er ofte ikke af en kvalitet der ikke kan bruges til noget som helst i forhold til promovering af sporten. Så det er lidt ligegyldigt efter min mening.

Det er kan være spændende at se på er f.eks rettigheder til at filme ved VM...

Diveeye mm.
TV selskaber mm.

Og mon ikke det er de rettigeder som den aftale at AIDA har på hånden - afhænger af?

Ofte har vi som atleter skullet skrive under på at vi ikke har rettigheder til noget film materiale der er optaget af vores dyk ved VM. Det er organisator der ofte kræver dette. porblemet er her at videomateriale begynder at have en værdi - og nu slåsser de o hvem der skal have rettighederne til det.
Jeg tror mest på at hvis det er i lommerme på hovedorganisationen vil der være en større chance for at det kommer dem det handler om - Atleterne - tilgode.

Da jeg først gang dykkede 100 meter kunne jeg købe videoen af det for € 100 - men vis jeg ville have det til TV ( som dengang var interesseret i det) skulle jeg betale € 1000... af egen lomme...

Til VM er det ofte sådan at organisator sælger videopladser til fotografer - der så tager billeder - og sælger dem til atleter der, hvis de vil have noget til pressen derhjemme - må punge ud.

Aida skriver: "actually anyone ,can do their own filming and use it as they like, "
Til sidste individuelle VM var det forbudt at filme atleter på linen med eget kamera. Da de officielle fotografer så ville miste forretning.

Så Henrik... at det er organisator der har rettighederne til dine videoer - betyder ofte at hvis du vil have fat i dem - skal du betale en klækkelig sum...

Ang Blackouts... det er en del af sporten - og gode dramatiske billeder....hvorfor være bange for dem..Hvis vi kune viser glade mennesker der kommer til overfladen med overskud og altid ofr godkendte performances - s mister det da spændingen.
Hvis VI demoniserer BO's og ikke vil have det frem - så bliver det da en suspekt ting??

Jeg tror at vi som atleter skakl være glade for at hovedorganisationerne vil gå ind og styre dette..I andre sportsgrene er det vel heller ikke atleterne der skal købe materiale - eller bestemmer over hvad der må filmes og ikke filmes...
Det vil i hvert fald gøre det noget besværligt for de TV selskaber der filmer Live events.
Jesper Stechmann

Aida Dommer
Fridykker Instruktør Træner
http://www.innerdive.dk
http://www.innerdivemalta.com
Brugeravatar
Jesper Stechmann

Geografisk sted: Malta

Indlægaf Mikkel Branth » 19 mar 2017, 14:17

Jeg er klart for at vi får fjernet touch reglen, dommerne må og skal være stand til at vurdere om det er et støttende touch, og mængden af atleter der får dumme røde kort på den konto er i min optik for stor :-)
Københavns Fridykkerklub
Mikkel Branth

Geografisk sted: Kongens Lyngby

Indlægaf Jesper Stechmann » 19 mar 2017, 20:05

Item 2:
Purpose: allow World Record validation in Aida Pool World Championships where the Managing judges may be on a different lane.
Actual rule 3.4.1.1 For any AIDA World Record in an AIDA Competition, at least two AIDA Judges (Level E or higher) must judge the performance, and at least one of those Judges must be a Managing Judge (Level B) or higher. At least one Managing Judge (Level B) or higher must be of another nationality than the athlete. For depth disciplines, in the case of an announced performance exceeding the current World Record, both such judges must be in the water.
"3.4.1.1.1 Exception for AIDA Pool World Championships: any member of the elected jury may judge a world record performance. It is not necessary for a WR status judge to be judging that specific lane in which the record occurred" .

Jeg synes ikke at det giver mening at bare fordi det er en vigtig prestigefyldt konkurrence så behøves dommeren ikke have det niveau der skal til for at godkende en verdensrekord....

Der kører jo ofte mange baner ad gangen i en VM finale - Og der er tilsyneladende ikke dommere nok med tilpas høj Rank til at kunne være tilstede... sænk i stedet niveauet generelt for de der kan godkende en Verdensrekord...eller lav om på finalerne i AIDA.. Kør to baner ad gangen, så kan publikum følge med ( hvilket er ret uoverskueligt til en finale med f.eks 8 deltagere) Start fra dårligste kval længde til bedste... så har de der dykkede længst i kval også en fordel i finalen..

Lad være med at sænke kravene til dommere fordi logistikken ikke passer - eller bestem at det generelt er ok med dommerere i en lavere rang at kunne godkende verdensrekorder.

Item 4
Purpose: To change and simplify the existing rule regarding ‘touch’ ; therefore an accidental , non-supporting ,or non-helpful touch by anyone will not result in a disqualification.
Actual rule: 3.1.15 The athlete cannot be helped or touched by anyone and cannot touch anyone during his/her performance unless he/she is in trouble. If this is the case, he/she will be disqualified; provided, however, that in competition a non-supportive touch by a staff member (e.g. a judge, photographer, or safety diver) shall not result in disqualification. The athlete can be touched by the coach/partner/safety diver for repositioning and safety checks during static (5.2.3 and 5.2.8). Prior to the athlete’s airway submerging for CWT, CNF and FIM performances, the athlete’s coach may touch/support him or her, with no penalty applied.
Proposed rule: 3.1.15 During the performance, the athlete cannot touch anyone or be helped or touched by anyone . The following exceptions apply:
- unintentional and non-supportive, non- helpful, touch
- touch by coach or safety freediver for repositioning and safety checks
during STA (5.2.3 and 5.2.8).

Jeg går ud fra at der andetssteds står hvornår en performance er startet - da der til dybdedisciplinerne foreslåes fjernet at atleten må røres og hjælpes indtil airways er submerged.
Det er en gummiparagraf der ikke gør det let for dommerne at dømme i tvivlstilfælde... men som atlet - ja der er set mange mange røde kort efter fine dyk - hvor atleten bliver disket fordi en coach kommer til at røre..så lad os prøve at få reglen væk og lad det være op til dommerne at bedømme.
Et andet forslag kunne være at coachen ikke måtte være i compzone efter start... færdig med det.
Jesper Stechmann

Aida Dommer
Fridykker Instruktør Træner
http://www.innerdive.dk
http://www.innerdivemalta.com
Brugeravatar
Jesper Stechmann

Geografisk sted: Malta

Indlægaf Evita » 27 mar 2017, 10:12

Alle regelændringerne blev vedtaget af Assembliet, omend kun med 1 stemmes flertal hvad angår video-delen.
Eva Tommerup Johnsen, motionist og AIDA dommer, Roskilde
Evita

Tilbage til Fridykkerudvalget under DSF