Vil du løfte dansk fridykning til det næste niveau?

Fridykkerudvalget under DSF bruger dette forum til at kommunikere med alle fridykkerinteresserede i Danmark.
Du er velkommen til at stille spørgsmål her - vi vil svare tilbage så snart vi kan.

Indlægaf JesperSchultz » 20 sep 2015, 17:54

Kære allesammen,

Først - det er en ret lang tekst der følger - sæt dig godt til rette og træk vejret dybt før du starter :-)

Jeg har nu været formand for Fridykkerudvalget godt et års tid - et spændende år hvor jeg håber I har lagt mærke til nogle af de ting vi har haft gang i:

'Mød udvalget' til DM
    Med start i år indviede vi en ny tradition - et åbent møde med Fridykkerudvalget i forbindelse med poolDM. Vi havde et rigtigt fint møde med en spændende debat og vi fik mange input med hjem til udvalget.
    Kommunikation på FaceBook og Fridykkerforum
    Jeg synes vi har hævet informationsniveauet en smule :-) Vores primære medie for at få jeres opmærksomhed er (selvfølgelig) FaceBook; men info-arkivet er Fridykkerforum.dk hvor man kan finde ting frem igen. Jeg synes vi er blevet gode til at fortælle om udvalgets arbejde, til at spørge om input (f.eks. ift. handlingsplaner for de kommende år), til at styre specialgrupper til koordinering af de forskellige stævner (f.eks dybdeVM) og helt generelt til at være lidt mere 'på'.
    Træningssamlinger
    Vi har kørt et forsøg med elitetræning for VM-deltagerne. Vi havde begyndervanskeligheder ift. helt at få det antal deltagere vi havde regnet med; men det er et koncept vi vil prøve igen. Næste initiativ bliver træningssamlingen i november og vi håber at gøre større træningssamlinger til en tilbagevendende begivenhed. På træningssamlingerne kan vi mødes på tværs, udveksle erfaringer, træne sammen og få et bedre samarbejde mellem klubberne. Træningssamlinger bliver hver gang med et begrænset antal deltagere; men åbent for alle danske fridykkere.
    Fridykkerforum.dk
    'Fridykkerudvalget under DSF' på Fridykkerforum er blevet udstyret med et 'Overblik - start her'-dokument, så I nemt kan finde stævnekalenderen, kvalifikations- og støttekravene, vores nye mediearkiv, en kluboversigt, en aktivitetsoversigt, en arbejdskalender for udvalget og meget mere.
    Nye regler for DM Dybde og DM Pool
    Vi har indført nye regler for de to DM. Effektivt har vi aflyst DM Dybde-stævnet til fordel for AIDA-rankingafgørelser et par år, indtil vi kan sikre et bredt deltagerfelt til et DM-stævne. For DM Pool har vi sikret en backup-plan hvis ikke vi kan finde arrangører til et egentligt DM-stævne et år.
    Sponsoraftale, tøj
    Vi har forhandlet en sponsoraftale med Sportigan Nyborg som har ekviperet vores VM-deltagere og derudover giver rabat til os alle sammen, blot vi husker at sige ordet 'fridykker'.

Vi har også lavet noget I ikke har hørt om endnu:

Udvalgssanktioneret sommertur
    Der har været mange aktiviteter i år; men desværre ikke en 'rigtig' Fridykkersommertur. Det synes vi er synd, så vi vil forsøge fremover at hjælpe interesserede arrangører lidt på vej. For 2016 vil vi derfor meget snart kunne offentliggøre planerne for Fridykkersommerturen som går til Malta med ideelle indkvarteringsforhold, fantastisk dykning og vejr og absolut rimelige priser - glæd jer!
    Presseansvarlig/PR
    Vi går og pusler med en ide om at komme lidt mere ud i medierne og pirre interessen 'derude'. Det kunne måske være i form af vores egen 'presse-lobbyist', eller noget i den retning. Omtale i medierne er guld værd for Fridykningen og vi vil ha' mere!
    Fridykkerinstruktøruddannelse
    En arbejdsgruppe under udvalget har lavet et oplæg til et uddannelsesprogram for nye fridykkerinstruktører ude i dykkerklubberne (og hos os selv). Materialet er ved at blive gjort færdig og vi skal nok sørge for at slå på tromme for nyskabelsen når den bliver klar :-)

...og vi har lavet lidt I ikke kommer til at høre så meget om:

Hjemmesider, Diskussionsfora og emails
    Fridykkerudvalget administrerer faktisk hele 4 emailkonti, 2 hjemmesider, 1 diskussionsforum og 1 dokumentarkiv. Det er 'bare' husholdning 'omme bagved'; men vi har fået etableret overblik så vi altid ved hvor vi har hvad, hvordan det anvendes og hvem der kan hvad.
    Udvalgsmøder hver måned
    Vi Skyper sammen en gang om måneden og vender nye tiltag, kørende opgaver og faste opgaver fra udvalgskalenderen. F.eks. er det lige nu budgetprocessen med DSF og sidst på året kommer annoncering af kval.krav til næste års stævner - osv.

*ALT DETTE PÅ 1 ÅR* !!!

Jeg synes vi har været dygtige og jeg har været meget glad for at arbejde sammen med udvalget!

Men nu nærmer sig tiden hvor jeg må bort...

Fridykkerudvalget er kommet ind i en god gænge - samarbejdet kører, kommunikationen med alle jer derude kører og jeg mener de aktiviteter vi har gang i, er de rigtige.

Det betyder ikke, at alt er rosenrødt - riget fattes i den grad midler og store dele af vores elite har i år været nødt til at melde fra til de store stævner udenlands fordi vores muligheder for at støtte dem økonomisk er helt utilstrækkelige.

For en nation der har været vant til top5-placeringer til VM-stævnerne i mange år, er det aldeles utilfredsstillende!

I øjeblikket er vores eneste fælles støttemulighed DSF; men de senere år - og i særdeleshed 2015; men sandsynligvis også 2016 - har klart demonstreret, at DSF højst kan være en lille del af et fremtidigt økonomisk fundament for Dansk Fridykning.

Formelt er jeg DSF's repræsentant ift. fridykkerne i Danmark og formand for Fridykkerudvalget. Jeg er derfor pr. definition en del af en formel organisation baseret på, og med udgangspunkt i DSF. Når det er sagt, mener jeg Dansk Fridykning bliver nødt til at tage sin struktur og organisering op til overvejelse. Er det det rigtige sted vi er placeret? Hvad vil vi, og hvordan når vi målet?

Som jeg ser fremtiden, ligger der nogle store og vigtige opgaver mht. organisering og økonomi for Dansk Fridykning - opgaver der kræver en visionær leder, nok også en leder med et lille 'politisk gen'.

Jeg er mange ting; men 'visionær' og diplomatisk hører ikke blandt dem :-) Samtidigt har jeg brug for tid til at forfølge flere af mine egne projekter.

Jeg træder derfor tilbage som formand og ud af udvalget for Dansk Fridykning ifm. PoolDM 2016...

Jeg er super stolt for den tillidserklæring det var, at blive spurgt om at træde ind i udvalget - og jeg synes klart, at jeg har vist, at min hysteriske organiseringstrang har vist sit værd; men tiden er inde til en ny slags formand.

Derfor - hvis du vil med ind og have afgørende indflydelse på fremtiden for Dansk Fridykning skal du overveje om ikke jobbet var noget for dig!

Som du kan se ovenfor, forsøger jeg at sige, at du får et velfungerende og meget aktivt udvalg som samarbejdspartner - du får altså mulighed for at fokusere på Fremtiden For Dansk Fridykning og gøre en forskel - spændende, no?

Kærlig hilsen
Jesper Schultz
Fridykning Aalborg, formand Fridykkerudvalget

PS. Hvis ikke du er helt sikker på hvem udvalgets medlemmer er, har du her min meget korte og personlige karakteristik af medlemmerne :-)

Henning Larsen
    Henning og jeg udgjorde et halvt års tid det samlede Fridykkerudvalg sidste år. Henning står i praksis for den løbende kontakt til DSF for alt vedrørende stævnebudgetter, refusion osv. Det lyder let; men er ingen lille opgave. Henning er scary god i vandet - jeg har været nødt til at aborte et sikkerhedsdyk på ham i 20-meter tanken i Dive4Life fordi han kan ligge længere tid dernede, end jeg kan holde til at vente på ham, selv om jeg venter l-æ-n-g-e på at dykke ned og vente :-) Et af mine bedste øjeblikke som fridykker var, da jeg som meget ny og uprøvet dykker fik lov at træne med på Jesper og Hennings bøje i Egypten i 2013 - det var stort! Anyhow - Henning bidrager med mange års erfaring fra konkurrencegamet og han repræsenterer VestDanmark :-) Nåh ja - han er forresten også holdverdensmester fra 2006...
    Nicolai Birkedal
    Nicolai er udvalgets Benjamin, relativt ny fridykker og enormt aktiv. Træningssamlinger, både elite og bredde, og sponsoraftale - det er alt sammen hans arbejde der ligger bag - og det mens han har været på Malta flere gange, og en gang på Grønland. Hvor han får energien fra, aner jeg ikke :-) Nicolai er Aqua Odense.
    Kurt Lykke Larsen
    Kurt er en af Dansk Fridyknings grand old men. Han har været med altid og var ansvarlig for VM i Århus tilbage i tidernes morgen (og for mindst 3 Aarhus Triple Challenge-stævner). Kurt har også en lang fortid og erfaringer med det politiske arbejde ift. DSF og bidrager i udvalget med erfaring, ideer og lejlighedsvise reality checks. Kurt er AFK (Aarhus).
    Tue Kappel
    Tue er faktisk primært med som forbindelsesled til vores største klub, KFK (det var i hvert fald hvad jeg bandt ham på ærmet, da han blev overtalt til at træde ind i udvalget i marts :-) ). Tue kan dykke dybt og langt og var med til dybdeVM for 2 år siden og poolVM for 4 år siden.
Brugeravatar
JesperSchultz

Geografisk sted: Aalborg

Re: Vil du løfte dansk fridykning til det næste niveau?

Indlægaf Ken kiriyama » 13 jan 2016, 17:55

Hej Jesper,

Tak for den store indsats du har investeret på det ene år!
Selvom jeg desværre ikke kan følge med i alt hvad der bliver vedtaget og alle fremskridt mm. så selv her fra sidelinien syntes jeg godt man kan se mere struktur og postitiv fremgang samt mere og bedre kommunikation. Godt gået!
VH
Ken
Ken kiriyama

Geografisk sted: Worldwide

Tilbage til Fridykkerudvalget under DSF