Økonomien:Hvor kommer pengene fra og hvem bestemmer?

Fridykkerudvalget under DSF bruger dette forum til at kommunikere med alle fridykkerinteresserede i Danmark.
Du er velkommen til at stille spørgsmål her - vi vil svare tilbage så snart vi kan.

Økonomien:Hvor kommer pengene fra og hvem bestemmer?

Indlægaf JesperSchultz » 23 maj 2015, 18:06

Dansk Fridykning er organiseret under Dansk Sportsdykker Forbund, DSF som hører under Dansk Idrætsforbund, DIF.

Hvert år indsender alle udvalg under DSF et budget med forslag til hvad DSF næste år bør støtte. Ud fra de midler DSF har til rådighed (kontingent fra medlemsklubberne og støtte fra DIF) fordeles midlerne mellem alle ansøgerne. Midlerne fordeles ikke ligeligt; men ud fra en vurdering af relevans, vigtighed, grundighed i budgettet, ansøgningens kvalitet osv. Jo bedre man kan forklare og begrunde sit budgetforslag, jo større chance er der for at få midler dertil.

(Udvalgene under DSF tæller bla. UV-Rugby, Finnesvømmerne, UV-Jagt, Fridykning, UV-Foto, Arkæologi og flere.)

Krav om revision og sporbarhed betyder, at vi skal indsende specificerede budgetter med et samlet forslag for det kommende år med alle de aktiviteter vi vil søge støtte til. For hver aktivitet skal hovedposter opstilles så man kan se, at f.eks. et Pool-VM indeholder transport, stævneregistrering, forplejning osv. Der er normalt altid tale om, at der er en egenbetaling (som regel omkring 40%) af den samlede pris for hver atlet. For et eksempel på et indsendt budgetforslag for 2015, se herunder.

FridykkerUdvalgBudgetindstilling2015.png

DSF fordeler som sagt penge til udvalgene ud fra budgetterne. Hvis ikke der er lige så mange penge til rådighed som der er støtte-ansøgere (det er der aldrig), skal der vælges hvad der skal have mindre støtte, eller evt. slet ingen støtte det kommende år.

Støtten bliver så givet til de enkelte aktiviteter i hvert udvalgs budget. Det betyder, at DSF vælger at støtte f.eks. VM Pool sådan-og-sådan; men VM-Dybde med et andet beløb. Det har hidtil været helt op til DSFs diskretion at fordele støtten; men foranlediget af de udfordringer der har været specielt i 2015, er det meningen fremover at træffe beslutninger om budgetter der medfører større ændringer ift. budgetforslagene i dialog med de berørte udvalg.

Pengene der bevilges, skal som udgangspunkt bruges på det de er bevilget til. Vi kan ikke bare tage bevilgede penge fra f.eks. VM-Dybde og omfordele til VM-Pool selv om det måske kunne være smart hvis der var flere deltagere til pool-stævnet. Midler, givet til et bestemt formål, skal - som udgangspunkt - bruges til formålet, ellers går midlerne tilbage til DSF. Pengene der så går tilbage til DSF er ikke tabt - udvalget har mulighed for at søge formelt om en budgetændring så midlerne kan bruges på andre aktiviteter, både eksisterende aktiviteter eller nye muligheder der er dukket op i løbet af året. Denne eventuelle alternative anvendelse af midler skal i hvert enkelt tilfælde godkendes af DSF.
Senest rettet af JesperSchultz 31 maj 2015, 20:12, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
JesperSchultz

Geografisk sted: Aalborg

Re: Økonomien:Hvor kommer pengene fra og hvem bestemmer?

Indlægaf jfj@di-teknik.dk » 31 maj 2015, 15:06

Hej Jesper

Tak for gennemgangen af den økonomiske støtte fra DSF.

Jeg har et par uklarhedspunkter vedr denne økonomiske fordeling:

Støtten bliver så givet til de enkelte aktiviteter i hvert udvalgs budget. Det betyder, at DSF vælger at støtte f.eks. VM Pool sådan-og-sådan; men VM-Dybde med et andet beløb.
Hvem er det fra DSF der varetager denne vægtning, og udfra hvad materiale er disse beslutninger truffet? Jeg ønsker at se referat fra Fridykkerudvalgets anbefalinger til DSF, samt referat fra DSFs beslutning om støttefordelingen til hhv DM pool og dybde, og VM pool og dybde, samt yderligere klarhed over, hvad for personer det er, der har truffet beslutningerne i de respektive udvalg.

Pengene der bevilges, skal bruges på det de er bevilget til. Vi må ikke tage bevilgede penge fra f.eks. VM-Dybde og omfordele til VM-Pool selv om det måske kunne være smart hvis der var flere deltagere til pool-stævnet. Midler, givet til et bestemt formål, skal enten bruges på det formål, eller slet ikke...
Hvad sker der med de midler, der ikke bliver brugt til det besluttede formål? Går de tilbage til DSF eller?

Mvh

Jimmy Fonager Justesen
jfj@di-teknik.dk

Re: Økonomien:Hvor kommer pengene fra og hvem bestemmer?

Indlægaf JesperSchultz » 31 maj 2015, 20:35

Hej Jimmy

Jeg kan forstå du gerne vil se et fuldstændigt referat fra Fridykkerudvalgets budgetmøde, Fridykkerudvalgets indsendte budget med bemærkninger, et fuldstændigt referat fra DSFs budgetudvalgs 5 møder ligesom du gerne vil have en total navneliste over alle medlemmer og beslutningstagere i de nævnte udvalg.

For at starte bagfra, så er der ingen grund til at forsøge gå efter enkeltpersoner i demokratisk nedsatte udvalg. En beslutning truffet i DSF, DSFs budgetudvalg eller såmænd i Fridykkerudvalget er en demokratisk beslutning som det relevante udvalg står bag. Du kan, i mangel af bedre, rette din kritik mod undertegnede for resten af denne dialog.

Fridykkerudvalget fører ikke skriftlige referater i et detaljeringsniveau som det du efterspørger. Jeg tvivler ligeledes på, af DSF fører referater egnet til minutiøs efterkontrol. Til din information har jeg opdateret hovedindlægget i denne tråd med et eksempel fra dette års budgetforslag fra Fridykkerudvalget til DSF - og herunder kan du se hvad vi fik tilbage efter DSFs budgetrunde (der i øvrigt rundbarberede de fleste udvalg noget værre end os fridykkere).

Fridykkerudvalget_budget2015_bevilget.png

Jeg forstår din frustration over situationen mht. DSF-støtte til hhv poolVM og dybdeVM, og jeg beklager, at du ikke kunne være med til mødet med Fridykkerudvalget umiddelbart før poolDM i år. På det møde stillede DSFs formand op til en times kritisk debat om bla. det generelle støtteniveau fra DSF til de aktive udvalg og i særdeleshed også støttesituationen mht. poolVM. Dette emne blev også vendt da jeg som formand for Fridykkerudvalget var til møde med bestyrelsen for DSF i foråret.

Din intention om "... fremadrettet at rette op på dette misforhold,..." kan jeg kun applaudere og jeg vil varmt opfordre dig til at stille op til et af de besluttende organer næste gang der er valg...

Med venlig hilsen
Jesper Schultz
Fridykkerudvalget, formand
Brugeravatar
JesperSchultz

Geografisk sted: Aalborg

Tilbage til Fridykkerudvalget under DSF