Handlingsplan

Fridykkerudvalget under DSF bruger dette forum til at kommunikere med alle fridykkerinteresserede i Danmark.
Du er velkommen til at stille spørgsmål her - vi vil svare tilbage så snart vi kan.

Handlingsplan

Indlægaf JesperSchultz » 19 dec 2014, 17:50

Find her fridykkerudvalgets handlingsplan for det kommende år plus ideer og forslag til mere langsigtede aktiviteter.

Handlingsplan for Fridykkerudvalget 2016
Der lægges et meget stort stykke frivilligt arbejde ude i klubberne for at trække nye fridykkere ind, for planlægning og afvikling af træningsforløb og for fastholdelse af nye medlemmer. Det er dog et arbejde præget af ‘Tordenskjolds soldater’ og der er både brug for større bredde og flere kræfter ifm. selve driften af klubberne.

Samtidigt ser vi i Fridykkerudvalget et stort behov for bedre erfaringsudveksling og samarbejde på tværs mellem klubberne - til gavn for den enkelte klub; men i særdeleshed til gavn for Fridykning i Danmark.

Dansk Fridykning har været i verdens top-5 uafbrudt siden 2006, enten på herre- eller kvindesiden. Et resultat vi kan være stolte af!
En permanent tilstedeværelse i den absolutte verdenselite er imidlertid ikke gratis.

De senere år har mange nye nationer har meldt sig i sporten og den naturlige udvikling i præstationerne (længere og dybere) er taget til. Det har løftet niveauet, og det har betydet større krav til atleterne i toppen: større træningsindsats, flere træningslejre, mere stævnedeltagelse - og større krav til økonomi.

Det er lykkedes Dansk Fridykning at ‘holde skansen’ gennem en meget stor offervilje hos de enkelte atleter, personligt indhentede sponsorater, og selvfølgelig støtten fra DSF.
2015 har imidlertid vist os hvor ‘knækket’ på kurven er. Dansk deltagelse til både PoolVM og DybdeVM har været meget lille, efter at DSF-støtten er blevet sat ned. Atleterne har simpelt hen ikke råd til at deltage.

Blandt andet på baggrund heraf, har Fridykkerudvalget besluttet at suspendere DybdeDM som et egentligt stævne for en årrække for i stedet at udnævne en Dansk Mester i Fridykning, dybde pba. pointopsamling.

Fridykkerudvalget prioriterer derfor i 2016 følgende aktiviteter:

Træningssamlinger på tværs af klubberne
Vi ønsker at understøtte det frivillige arbejde ude i klubberne, og den positive medlemsudvikling, ved at fokusere på et tættere samarbejde på tværs af de danske klubber.

Effekten vil på kort sigt give bedre erfaringsudveksling og inspiration og støtte på tværs af klubberne. Mange af ildsjælene vil få bedre muligheder for at lære af hinanden og inspirerere til nye tiltag hjemme i klubberne.

På langt sigt vil et forøget fokus på klub-udviklingen og samarbejdet på tværs give os et bredere fundament at rekruttere eliten fra.

Vi vil derfor afholde 2 træningssamlinger i 2016. En træningssamling vil indeholde både egentlig træning, udveksling af programideer og MasterClass.

MasterClass vil videreuddanne deltagende fridykkere til næste performance- og konkurrenceniveau og vil inkludere uddannelse i avancerede træningsprogrammer og -teknikker, visualisering samt konkurrenceformalia og -forberedelse.

DM Pool
Fridykkerudvalget ønsker aktivt at støtte op om DM pool-stævnet da det er den største enkeltstående danske fridykkerbegivenhed; sportsligt, og i særdeleshed også i forhold til muligheden for at trække nye aktive ind og få omtale i medierne. Dertil kræver det mange frivillige og meget arbejde at afvikle et stævne.

VM Pool og VM Hold
Vi sender eliten afsted 2 gange i 2016: individuelt VM pool og holdVM - begge stævner hvor Danmark har stolte traditioner.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Handlingsplan for Fridykkerudvalget 2015
For at fastholde dansk fridyknings høje internationale niveau, ønsker vi at forstærke træningssamarbejdet og forbedre mulighederne for laget af atleter lige under eliten ved at afholde 2 fællestræninger på tværs af klubberne i Danmark.

Specielt for de mindre klubber vil dette give et meget værdifuldt input mht. træningsmetoder og inspiration.

Fridykkerudvalget ønsker at støtte op om de 2 centrale arrangementer indenfor fridykning i Danmark: DM i pool og DM i dybde. Begge stævner kræver mange frivillige og vi vil gerne bakke op herom.

Interessen for fridykning er støt stigende. Der skrives jævnligt om emnet i de danske medier og det har været i TV, bla. som aftenunderholdning, som ungdomsTV og som en portrætudsendelse.
 Dertil er nye klubber sandsynligvis på vej i både Kolding og Aalborg, ligesom der fortsat er ventelister til klubberne i Kbh-området.
Vi vil bestræbe på at lave klubbesøg i det omfang vi kan overkomme og vi afsætter midler af i budgettet til at kunne imødekomme interessen.

Ideer og forslag

Standardpakke til DM Pool
      Etablering af en 'how-to'-pakke til kommende arrangører så der er en skabelon at gå ud fra.

Standardpakke til DM Dybde
      Etablering af en 'how-to'-pakke til kommende arrangører så der er en skabelon at gå ud fra.

Landstræner/Landscoach
    • For at hjælpe atleterne på sporet til landsholdsudtagelse, dvs. eliten og laget lige under, kunne det være en ide med en landstræner der kunne hjælpe med træningsprogrammer, -samlinger, erfaringsudveksling og inspiration. Rollen som landstræner kunne evt. kombineres med coach-rollen til hold-stævnerne.

Anne Have har lavet følgende oplæg:
      Landstraener_AnneHaveRasmussen_16022015.docx
      (21.71 KiB) Downloadet 66 gange

Kommunikationsplan, PR/reklame
    • ...
    Coach og Kaptajn-rollerne skal redefineres
    • Blandt andet pba. evalueringen af holdVM2014 skal vi overveje om ikke rollerne som coach og kaptajn til de store stævner skal beskrives mere klart. Hvem skærmer holdet mod udefra kommende støj? Hvem coacher den enkelte atlet? Hvem sætter holdet og beslutter hvilke atleter der er 'på' eller på reservelisten? Hvem styrer kommunikationen m. DSF/Udvalg? Kan Coach eller Kaptajn være aktiv atlet til samme stævne? Hvor lang tid før stævnet begynder Coach' og Kaptajnens arbejde?

Hovedsponsor
    • Fridykning er i helt udpræget grad en image-stærk sport. Det er en blanding af intens koncentration, zen-agtig fordybelse, ro, målrettet træning, dedikeret livsstil, fascinerende resultater og sportslige præstationer - det kan simpelt hen ikke passe, vi ikke kan finde en sponsor der ser muligheder for et samarbejde...
    • Balancen, når vi skal sælge konceptet, bliver at afbalancere det 'ekstreme' ift. 'rigtig' fridykning. Når ikke hele eliten er på 'ekstrem'-niveau kan vi nok ikke forvente en sponsor der vil acceptere den indbyggede risiko ved at blive forbundet med noget almindelige mennesker betragter som absolut ekstremt og grænseoverskridende.
Brugeravatar
JesperSchultz

Geografisk sted: Aalborg

Re: Handlingsplan

Indlægaf Mikkel Branth » 10 aug 2015, 14:26

Den store udfordring er frivillige kræfter, vi er ganske få der trækker et stort læs, det gør sporten ekstremt sårbar.

Hvordan løser man dette er svært at sige, i Kfk forsøger vi os med en mere social tilgang (gæstetrænere, alternativ træning, fest, ture etc)

Jeg kunne godt tænke mig større fleksibilitet i DSF samarbejdet, det er super ærgerligt at se et pool VM hvor folk melder fra fordi der ingen støtte er, hvorimod til Dybde VM er det virkelig mange penge til ganske få atleter - det er uheldigt rent sportsligt men også voldsomt frustrerende for de atleter som er støtteberettigde til pool, desuden er vi en nation som stort set kun træner pool og vi har faktisk nogle ret gode atleter.
Jeg håber meget udvalget vil tage en snak med DSF omkring mulighederne for at rykke rundt på pengene - for god ordens skyld vil jeg lige pointere at jeg ikke selv var berettiget til støtte til dette VM, så det handler ikke om at jeg forsøger at skrabe penge til mig.

Jeg tænker at vores sport er så lille pt at vi er nød til at fokusere langt mere på bredden, det er trods alt der den fremtidige elite kommer fra, vi må have flere klubber igang, flere små stævner osv - hvis vi som nu bruger stort set alle penge på eliten så skaber vi et for stort skel.

Jeg ved godt mange siger det går rigtigt godt lige nu - men gør det nu også det?
Vi har ingen DM i pool næste år, om lidt afvikler vi DM i dybde med 4-5 atleter (og de er der højest sandsynligt kun fordi det er opvarmning til VM) og dette års pool DM havde det laveste deltagerantal i 4-5 år.

Jeg tror på vi kan drive den her sport til noget langt større, men det kræver mere struktur, langsigtede mål og bedre fordeling af midlerne (alternativt skal vi jo bare have nogle gode sponsorerer så vi kan gøre det hele, for som du selv er inde på så har sporten en god signalværdi)

Og så kunne jeg rigtigt godt tænke mig et bedre samarbejde på tværs af klubberne i landet - nogle gange syntes jeg at vi oplever lidt for meget øst og vest som 2 vidt forskellige verdener :)

Håber ikke jeg lyder for meget som en sur gammel mand - jeg holder faktisk enormt meget af sporten :)
Københavns Fridykkerklub
Mikkel Branth

Geografisk sted: Kongens Lyngby

Indlægaf tJensen » 10 aug 2015, 17:04

Jeg kunne forestille mig en "how- to" manual om hvordan man starter en klub. Rent praktisk: hvilke kanaler man skal gå af for foreningsstøtte, kan man alliere sig med bobledykkerklubber og hvad får man ud af det, hvordan laver man en bestyrelse etc. etc.
Det tror jeg kunne hjælpe en hel del hvis man vil igang, men kun lige ved at nabobyen har en svømmehal.
tJensen

Indlægaf PeterJernlungerne » 12 aug 2015, 08:24

Min umiddelbare tanke er at der skal bruges kræfter på bredden i dansk fridykning.

Både i de helt små og i de større klubber er der brug for idéer, sparring og støtte til arrangementer og daglig træning/undervisning.
Arrangementer på tværs af klubber med lavet som DSF arrangement vil give mere DIF støtte til DSF(og udvalgene i sidste ende). Samtidig tror jeg at vi klubber har rigtig godt af at mødes og snakke om diverse emner, lave disciplinsspecifikke træningssamlinger, fælles hygge-snorkel-uvjagt-grill ture.
Jeg/vi vil gerne stå for minimum et arrangement om året. Hvis alle klubber gør det samme har fridykkerudvalget pludselig 5-8 arrangementer som primært er for bredden og klubberne.

Økonomien i udvalget er primært fokuseret på elite. Det er i mine øjne ok, da mange VMs kræver store deltagergebyr. Men, hvis man bare brugte en lille smule på breddearrangementer kan de frivillige kræfter nå langt.
Peter Dreier

Formand for
Herlev Dykkerklub Jernlungerne

(og ivrig fridykker)
PeterJernlungerne

Indlægaf JesperSchultz » 12 aug 2015, 08:47

Fra Jan Hvirgeltoft

Tror i skal kikke lidt på klubberne og muligheder for at komme igang og fast holde dem der starter..

Men mon ikke man skal kikke på den brede mulighed for at blive medlem af en klub og komme igen.... Det er ved 6-7 mrd ventetid på at komme ind nu, så et introduceret forløb selv om man har ssi bevis. Og ud af de ti der kommer med på intro så springer de fleste jo fra igen inden 2-3 mrd. Så der tabes en masse nye der gerne vil igang og dyrke fridykning combineret med uvjagt... Det er nok nemt 3-500 medlemmer at hente med lidt jagt ture i ny og næ samt god undervisning i neddykning og statisk på bunden. Samt andre småting....... Når du så har den store del flere medlemmer så er der vel base for større tilskud til dem der skal til DM i pool og at holde DM ville jo nok være nemmere med flere folk om det...... Bare en tanke fra en der ventede 2år+ på at komme i kfk så var jeg heldiger med jernlungerne. Desværre for besværligt at komme til fra mig om aften...
Brugeravatar
JesperSchultz

Indlægaf JesperSchultz » 12 aug 2015, 09:00

Jeg mener der mangler bredde i dansk fridykning. Med større bredde vil der være et større rekrutteringsgrundlag for eliten og vi vil få en mere stabil deltagelse og mere konsistente resultater til de store stævner. Bedre resultater og flere gode resultater vil give mere reklame som kan bruges til sportens fælles bedste.

Men uden en solid bredde med flere klubber med flere medlemmer, bliver vores elite ikke stor.

Jeg tror vi med fordel kunne starte en periode hvor fokus bliver rettet mere mod klubberne og medlemmerne. Dvs. flere støttede aktiviteter for at promovere sporten for de mange, flere fælles aktiviteter og ture. Træningssamlinger, trænerbytte, udveksling af programmer og træningsmønstre.

Man kunne så, i den periode hvor vi forsøger at udbygge bredden, reducere støtten til VM-stævnerne.
Brugeravatar
JesperSchultz

Indlægaf Jesper Stechmann » 13 aug 2015, 23:55

For at være med i toppen af eliten i fridykning, internationalt - TIL DYBDE stævner - kræves der en stor økonomi - når man bor i Danmark og vi ikke kan træne hjemme. Et budget på 50 - 80.000 om året har jeg selv brugt de sidste mange år på at forberede mig og tage til stævner.

Til POOL har vi jo heltandre forhold - Idet vi ofte ( Hvis man bor uden for Kolding Kommune) kan træne alt de vi vil i svømmehallerne.

Hvis udvalget vil fastholde Dansk Fridyknings status i toppen af verdenseliten til dybdefridykning- skal der satses stærkt på at skabe de forhold der gør at atleter kan tage ned til dybden og træne..
Hvis vi vil rykke endnu mere i Poolen, skal forholdene for Eliten her også fastholdes og forbedres.
Sådan er det hvis man som forbund gerne vil være med i toppen af Verdenseliten!!!

Nu har forbundet jo skåret både i penge og fordelingsvilkår for sporten de sidste år - og dette lader udvalget tilbage med en UMULIG OPGAVE. At fastholde en Elite og udbygge en bredde. Som vores formand og ildsjæl skriver

Bedre resultater og flere gode resultater vil give mere reklame som kan bruges til sportens fælles bedste

Så hvad/kan skal der gøres?. Jeg ved det ikke - men jeg tror ikke at en Elite automatisk kommer fra en stor bredde. Der skal satses på ELITEN - ellers dør den eller består af de, økonomisk stærke, eller PR mæssigt dygtige ( der kan skaffe personlige sponsorer) - og ikke nødvendigvis at de der kunne blive bedst til sporten og skaffe de bedste resultater hjem til Danmark.

Konkurrencerne stoppes - DM aflyses - Tilskud til VM mindskes ( muligvis) i en tid hvor deltagelse af verdenselitefridykkere i forvejen må melde fra grundet økonomi - Det er altså ikke gode tegn....

Breddearbejdet har det jo glimrende ude i klubberne hvor ildsjæle træner, underviser og bruger mange mange timer på at få klubberne til at køre - disse fortjener også større økonomisk støtte og opbakning - det er dem er skaber og pirrer interessen for sporten.

Igen skriver vores formand vise ord
Men uden en solid bredde med flere klubber med flere medlemmer, bliver vores elite ikke stor

Det er ikke et spørgsmål om vi skal satse på ELITEN eller BREDDEN - det er to sider af samme sag - nemlig folk der gerne vil fridykke og blive bedre/lære mere om det. Vi skal have FLERE PENGE til at støtte op om de aktiviteter der giver flere deltagelser til de store VMs mm - og flere aktive fridykkere i klubberne.

Det der skal gøres er at vi skal have flere penge ind i sporten til at arbejde med. Og det må jo være oplagt at spørge i Sportsforbundet hvordan det skal gøres - der må jo være akkumuleret en masse erfaringer og viden, netværk, mediekontakter mm, Elite og Bredde opbygningserfaringer - i en bestyrelse og et forbund der har drevet et SPORTSforbund i så mange år?

Alternativt kan vi måske spørge Dansk Svømmeforbund - de lader til at have fundet melodien?

Mine Tanker en aften på Malta.

Vi ses under overfladen.
Jesper Stechmann

Aida Dommer
Fridykker Instruktør Træner
http://www.innerdive.dk
http://www.innerdivemalta.com
Brugeravatar
Jesper Stechmann

Geografisk sted: Malta

Indlægaf JesperSchultz » 20 aug 2015, 21:03

Til de der har bidraget her på forum og også de jeg har talt med direkte fra tid til anden: Tak for input!

På baggrund af input fra klubformændene for KFK, Jernlungerne og Aalborg (undertegnede), er det klart, at der skal puttes mere energi - og penge - i klub-fridykningen...

...både for at fremme vækst og i særdeleshed fastholdelse af nye medlemmer; men også for at hjælpe organisationerne på vej med energi, tiltag på tværs og forhåbentligt flere kræfter til at være med til organisering, ledelse og hjælp med den daglige 'drift'.

Men - det er også klart, særligt efter 2015, at dansk deltagelse i internationale stævner er meget afhængig af økonomisk støtte. Og, når den støtte udebliver, har vores atleter ganske simpelt ikke råd til at deltage. Det bliver så ikke (nødvendigvis) de bedste der kan deltage for Danmark; men de, der har råd eller personlige sponsorer. Det er sportsligt utilfredsstillende for Udvalget og atleterne - og det er pinligt for DSF som forbund.

Løsningen på kort og mellemlangt sigt bliver afhængig af støtte udefra.

Det er min vurdering, at DSF ikke kan være det eneste økonomiske fundament for Dansk Fridykning. Ikke alene ser det ud til at midlerne bliver færre, og kravene til atleternes egenbetaling større, år for år. Det er også min personlige vurdering, at ledelsen (bestyrelsen) i Dansk Fridykning har et anstrengt forhold til fridykning. Jeg tror ikke, at DSF kan formås at indgå i en strategisk satsning på Dansk Fridykning udover det niveau vi har set de senere år. (Disclaimer: Det kan udmærket være, jeg overtolker; men jeg mener ikke jeg er helt skævt på den).

Derfor foretrækker jeg en 2-strenget løsning:

1. I forhold til Fridykkerudvalgets budget for 2016 vil budgettet, i prioriteret rækkefølge, liste udvalgets arbejde, 3 eller 4 fælles træningssamlinger på tværs af alle klubber, DM i pool, VM pool i Finland og VM hold. Det vil sige et budget a la det vi havde for 2015; men tillagt en prioritering så hvis vi igen står i en situation hvor der bliver skåret ned, skal midlerne prioriteres 'fra oven'.

2. Vi bliver i udvalget nødt til at kaste nogle kræfter efter at undersøge mulighederne for en ekstern sponsor for Dansk Fridykning - uafhængigt af DSF. Jeg mener det er forudsætningen for at kunne gøre det nødvendige for eliten: både støtte til deltagelse i stævnerne; men også noget med landstræner/holdkaptajn, træningssamlinger elite osv. Hvornår en sådan sponsoraftale kunne blive virkelighed er et helt åbent spørgsmål. Det kan udmærket være, at det måske først sker om flere år, og konsekvensen er følgelig, at vi risikerer at se flere år med store problemer for eliten ift. de internationale stævner; men jeg mener vi er nødt til at tilgodese vores klubber først som 'fødekanal' for en bredere Dansk Fridykning og en bredere Elite.

Der er ca. 10 dage til budgetforslaget for 2016 skal være inde hos DSF (deadline er 1. september). Budget 2016 vil afspejle ovenstående.

Jesper Schultz
Formand, Fridykkerudvalget, DSF
Brugeravatar
JesperSchultz

Indlægaf Jesper Stechmann » 21 aug 2015, 14:54

Tak for update...jeg håber at en af verdens bedste fridykkernationer gennem alle tider - finder en måde at fastholde og udbygge de erfaringer og den viden vi har opbygget på elitekonkurrenceplan. Vi har alt det man ikke kan købe sig til - men mangler bare lidt ussel mammon :)

Danmark har været i TOP fem side 2006 - enten på herre eller kvinde siden....det kan vi dælme være STOLTE af...Jeg tror ikke der er mange specialforbund i Danmark der har den statistik.

En frisk start...fedt !!!
En ny æra begynder i min optik - forstået på den måde at der nu skal opbygges en stabil volumen af fridykkere der vil sporten og støtte klubberne. Dette skal nok give resultater på medlemssiden.
Måske kunne man forestille sig en kreativ tilgang til hvordan og hvilken organisation der skulle bære denne NYE START.

Pøj Pøj og Vind i Håret til os Alle...
Lets Dive :)
Jesper Stechmann

Aida Dommer
Fridykker Instruktør Træner
http://www.innerdive.dk
http://www.innerdivemalta.com
Brugeravatar
Jesper Stechmann

Geografisk sted: Malta

Tilbage til Fridykkerudvalget under DSF