Hvor meget bly til UV jagt?

- Generelt omkring træning, udstyr, alternative træningsformer, kost og motion generelt

Indlægaf Christoffer » 11 jun 2014, 14:22

Hej,

For at sikre mig, at jeg har, hvad jeg skal bruge af bly, vil jeg gerne høre jer UV jægere om, hvilken opdrift I går efter. E.g. Neutral ved overflade, 5 m ... ?

Jeg forstår på Tue, at som tommelfingerregel går man ved dybde (fri)dyk efte at være neutral på 15 meter, hvilket svarer til minus 2 kg i forhold til basinneutral. Har I en lignende tommelfingerregel ved UV jagt?

Jeg synes også at forstå, at vægt om livet er bedr end halsvægt? Er det rigtig? Hvad bruger I?

På forhånd tak for svaret.

De bedste hilsner,

Christoffer
KFK
Christoffer

Re: Hvor meget bly til UV jagt?

Indlægaf kimC » 11 jun 2014, 19:10

Det kommer helt an på hvilken dybde du skal jage på, du vil helst ligge neutralt der hvor du regner med at støde på fiskene. Ofte vil du gerne kunne ligge stille på bunden uden for meget opdrift. På lavere dybder (1-3m) er det meget normalt at holde fast i noget på bunde/molen eller samle en sten op for at blive nede, da man ellers skal have rigtig meget bly på.

Når jeg jæger under <5 er jeg gerne lidt for tung, det gør at man uden det store påstyr og larm kan glide ned til en evt. fisk
kimC

Indlægaf Nikolaj Larsen » 11 jun 2014, 21:57

Enig - vægt efter primær jagtdybde

Ikke halsvægt til uv-jagt - evt kombi mellem rygbly og bælte
Nikolaj Larsen
Københavns Fridykkerklub
http://www.kfk07.dk
Aida Judge
Brugeravatar
Nikolaj Larsen

Geografisk sted: Kirke Såby