Teknodive Dune?

- Generelt omkring træning, udstyr, alternative træningsformer, kost og motion generelt

Teknodive Dune?

Indlægaf Christoffer » 15 maj 2014, 21:45

Hej,

Nu når vi skal til at flytte træningen til Furesøen, kommer jeg nok ikke udenom at få mig en våddragt. Jeg er rimelig nybegynder - specielt indenfor våddragte - så jeg vil gerne høste af forummets erfaringer. Det bliver nok noget med båd og stranddyk, så jeg skal have noget, der kan tåle lidt kontakt med omverden.

Jeg har kig på en Teknodive Dune skræddersyet. Udfra dette forum og generelt søgen virker det til, at det "rigtige" er 5 mm todelt med høj talje (ikke long john?), open cell samt knap lukning. Korriger mig endelig, hvis dette ikke er det optimale?

Dragten virker relativt billig selv i forhold til standarddragterne. Er det en OK dragt til Danmark og omegn eller der direkte sammenhæng mellem pris og kvalitet (i.e. ikke top kvalitet)? Jeg kan forstå, at en Elios dragt bestilt i dag først vil blive leveret til august, så så er det jo nærmest lige gyldigt.

Kom endelig med kommentarer, hvis der er detaljer eller overvejelser, som jeg har misset.

De bedste hilsner,

Christoffer
Christoffer

Teknodive Dune?

Indlægaf Nikolaj Larsen » 15 maj 2014, 22:12

Teknodiver laver vist også fine dragter - har kun hørt dem omtalt som god kvalitet.

Hvor hurtigt kan de lave en dragt?

5mm kan være lidt kølig - især her i maj og slut på sæsonen

Er det til ren fridykning eller også jagt? (Hvis jagt, så husk også en ladeplade)

Næste gang jeg skal have en dragt til udendørs, ville jeg nok vælge bukserne som "longjohn" synes de sidder bedre end "høj talje" - og de giver lidt mere varme til kroppen. (Har prøvet begge typer)

Overvej om du skal have glatskin eller nylon på ydersiden - glatskin kan være noget sart til nybegynderen (revner og lign) - personligt vil jeg dog ikke vælge andet :-)
Nikolaj Larsen
Københavns Fridykkerklub
http://www.kfk07.dk
Aida Judge
Brugeravatar
Nikolaj Larsen

Geografisk sted: Kirke Såby

Re: Teknodive Dune?

Indlægaf Christoffer » 15 maj 2014, 22:42

Kun fridykning og evt snorkling ("sight seeing"). Jeg tænker, at 5mm todelt giver 10mm på overkroppen, men måske er long john en bedre ide?

Jeg synes at have hørt, at dragten bliver for stiv til fridykning ved mere end 5 mm, men det kan være, at jeg har hørt forkert? :)
Christoffer

Indlægaf Jesper Stechmann » 16 maj 2014, 08:36

Til fridykning vil jeg anbefale high waist - max 5 mm.

7 mm biver noget stiv i det som du selv siger.

/Jesper
Jesper Stechmann

Aida Dommer
Fridykker Instruktør Træner
http://www.innerdive.dk
http://www.innerdivemalta.com
Brugeravatar
Jesper Stechmann

Geografisk sted: Malta

Indlægaf tuekappel » 16 maj 2014, 11:23

High waist - Long John er sådan lidt potatoe-potato for mig. Men Long John resulterer ikke i 10mm på overkroppen, sådan føles det ihvertfald ikke.
Hvis man har brug for at træde af på naturens vegne er High waist klar at foretrække.

Tekno diver laver helt OK dragter, I mine øjne
Tue Kappel
Københavns Fridykkerklub
Arkitekt MAA, underviser
Brugeravatar
tuekappel

Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Gunnar » 16 maj 2014, 12:29

Jeg har en Cressi Gara Ultraspann, todelt, 5mm, med nylon ude og open cell inde.

Sokkerne er også open cell inde, hvilket er svært at gå i men lukker helt tæt, når jeg krænger de øverste 5cm om så sokkernes opencell ligger mod buksernes opencell.

På samme måde gør jeg med highwaist og handskerne. Det hele er så tæt at jeg får svært ved at gå når jeg kommer i land igen, fordi vandet ikke løber ud af dragten af sig selv.

Sagt med andre ord: det vand jeg opvarmer når jeg kommer i vandet bliver ikke skiftet ud = god varmeisolering = dårlig hygiejne når der tisses i dragten.
Jeg har vænnet mig til et kort isbad, når naturen kalder og highwaist rulles lidt ned mens jeg ligger i vandet, til gengæld har jeg god hygiejne, hvilket ikke ville fungere med longjohn. Der er andre der sværger på at installere en tissette, har dog ikke selv prøvet.

Kan ikke rigtig huske det med tid og temperatur, men mener at have ligget i 17-19 graders vand i ca 2 timer uden at fryse( ligge stille ved bøje og dykke ned på 10-20m hver 5 minut, sådan ca ;-)
15-17 grader bliver nok koldt efter 1½ timer
13-15 én time
10-13 ½-1 time

Er der nogen der kan bekræfte/afkræfte disse tal?

Det eneste jeg ved med sikkerhed er, at opencell inde er et must.
Københavns Fridykkerklub
Gunnar

Indlægaf Christoffer » 26 maj 2014, 12:15

Tak for jeres gode svar. Det hjaelper til at finde rundt i grej junglen :)
Christoffer

Indlægaf tuekappel » 28 maj 2014, 16:50

Open Cell som Gunnar nævner, er noget skrøbeligt stads, så det mest almindelige er kun at have det, hvis der er nylon udenpå. Jeg har en 3mm med open cell inde, smoothskin udenpå, og den er MEGET skrøbelig overfor skarpe genstande. Får den et riv, fortsætter revnen 10 cm før den stopper. Heldigvis er det nemt at reparere.

Den anden variant er nylon på indersiden, så kan man godt have smoothskin udenpå. Dette nok den mest brugte variant, da man går efter den lave friktion som smoothskin har (undervandsjægere går ikke så meget op i dette)
Tue Kappel
Københavns Fridykkerklub
Arkitekt MAA, underviser
Brugeravatar
tuekappel

Geografisk sted: Frederiksberg

Tilbage til Træning & udstyr