Konkurrence-dyk, forberedelses-sekvens.

- Generelt omkring træning, udstyr, alternative træningsformer, kost og motion generelt

Indlægaf tuekappel » 30 nov 2013, 22:15

Vi havde en lille max-dyk session i går aftes, og jeg nåede ikke at komme til at snakke med jer alle. Men dem jeg snakkede med, fik alle en eller anden version af nedenstående. Så nu har jeg prøvet at skrive det lidt mere systematisk.
Selvom man ikke har tænkt sig at stille op til konkurrencer, kan det alligevel være en stor hjælp at have en eller anden systematik i sin forberedelse til et max-dyk: jo færre ubekendte, jo mindre stress.

Opvarmning kan være mange forskellige ting, og forskellige fra person til person. Men fælles for alle vil være en eller anden form for forberedelse, og det er derfor en rigtig god idé at lave et tidsskema for den sidste time op til et max-dyk.
Som det første gode råd: når i kender jeres OT (Official TOP = Official Time Of Performance), så skriv den ned på håndryggen. Så slipper i for at gå og checke, dobbelt-checke, og trippel-checke i løbet af dagen. Undersøg også hvilken bane i skal svømme i, og skriv det på hånden.
Hvis i har en coach, så sæt jer ned og snak med vedkommende om, hvordan i ønsker at coachen skal hjælpe jer den sidste time. Kan man lide at blive snakket til, de sidste minutter, eller foretrækker man stilhed? Ønsker man hjælp til opvarmningsdykkene? Hjælp til udstyr? Coachen skal som minimum hjælpe jer med at holde styr på nedenstående tidsplan, så i kan slappe mest muligt af. Kan man lide at småsove lidt, er det en forudsætning at vide, at man bliver vækket 
Det kan være en god ide at prøve at coache hinanden, så bliver man også selv en bedre atlet.
Her følger min egen personlige tidsplan, mest som et eksempel. Jeg dykker altid ”No Warm-Up”, d.v.s. ingen opvarmning i vand, så i må selv lægge jeres opvarmningssekvens ind.
Især de sidste 4 minutter kan være gode at træne, dette kan i gøre en almindelig træningsaften, hvor i beder en klubkammerat tælle ned for jer.

• -60:00: Finder udstyr frem, har allerede checket ind ved indchecknings-official.
  • -45:00 Må gå ind i Warm-up Zone. Lægger mig og slapper af; mediterer. Har gerne musik i tætsluttende øreprop-headset. Eventuelt strækøvelser.
    Tager dragt på (afhængig af rumtemperaturen, man ønsker heller ikke at ligge og svede.)
  • -20:00 Starter opvarmning; 2 vejrhold á max 2 minutter. Her er det vigtigt ikke at overanstrenge sig, men kun lige tage den indtil de første trækninger.
    Ønsker kun netop at aktivere dykker-refleksen, ikke mere. Derudover bare meditation og visualisering.
  • -10:00 Går over mod konkurrence-banen. Banen ved siden af er som regel til min disposition.
  • -08:00 Foregående atlet starter fra ”min” bane. Ignorerer dette :D
  • -06:00 På med finne og resterende udstyr, i vandet.
  • -05:00 Foregående atlet færdig i ”min” bane. Ignorerer dette :D
  • -04:00 Står klar i min bane. Begynder langsom vejrtrækning: indånding mens jeg tæller til 8, udånding mens jeg tæller til 16
  • -02:00 Official råber ”two minutes to Official TOP”. Starter endnu langsommere vejrtrækning; 1 cyklus per halvt minut.(ønsker IKKE at hyperventilere)
  • -00:30 Næstsidste indånding
  • -00:25 Sidste udånding, sørger for at få åndet helt ud, så der ikke ligger u-iltet luft tilbage.
  • -00:10 Sidste indånding
  • 00:00 Official TOP; fylder luft på sidste indånding til der ikke kan være mere
  • +00:05 Dykker
  • +00:10 Her SKAL jeg have dykket, hvis jeg vil undgå strafpoint.
  • +00:30 Her SKAL jeg have dykket, hvis jeg vil undgå diskvalificering.

I er alle velkomne til at supplere med jeres egne overvejelser om dette, især de andre øvede atleter. Og som altid i klubben: vil i gerne have hjælp til at finpudse en bestemt teknik; så tag fat i en af os garvede.
Tue Kappel
Københavns Fridykkerklub
Arkitekt MAA, underviser
Brugeravatar
tuekappel

Geografisk sted: Frederiksberg

Tilbage til Træning & udstyr