Monofinne

- Generelt omkring træning, udstyr, alternative træningsformer, kost og motion generelt

Monofinne

Indlægaf Lars F. R. » 17 okt 2013, 13:18

Så er jeres allesammens favorit-fridykker-novice på banen igen!

Denne gang drejer det sig om monofinne. Jeg føler tiden er moden til at give mig i kast med en monofinne og har umiddelbart lavet lidt research på egen hånd. Budgettet, evnerne og ambitionerne rækker ingenlunde til en Glide, men jeg har fundet nogle andre alternativer jeg godt kunne tænke mig lidt feedback på.
Jeg vil nok kalde mig selv for en rekreativ fridykker, og derudover også en frossenpind som foretrækker at have et par 3mm sokker på selv i svømmehallen.

1) Waterway Nemo Wing, som er en monofinne med et par Cpt Nemo fodlommer. Henvender sig den rekreative fridykker (tjek) og 1200 kr lyder spiseligt i mine øre. Bifinne stilen i fodlommerne vil garanteret være fremragende til at hoppe i med 3mm sokker på, men måske man ofrer for meget performance ifht de typiske monofinne fodlommer?

2) Waterway Model 1, som firmaet selv kalder en træningsfinne. Til en flad 1000-mand så er prisen ihvertfald i orden, og som mono-newbie så er en "træningsfinne" sikkert lige så god som alt andet? De laver også en Model 2 som er en anelse mindre, og som de selv påstår henvender sig til kvinder. Det rammer selvfølgelig lidt på stoltheden, men vil det give mening at bruge en lidt mindre finne, hvis man aldrig har forsøgt sig med monofinne før? Det skal lige siges at jeg er 1,75 og vejer 65 kg, så jeg er heller ikke nogen kæmpe selv. Hvordan er disse fodlommer at bruge med en 3mm sok?

Slutteligt har jeg også kigget på en model fra Leaderfins til ca. 2000 kr, men fodlommen nævnes flere steder som noget ala kinesisk fodbinding, og da jeg ikke ønsker at pine mig selv mere end højst nødvendigt, så tror jeg at jeg springer over der, medmindre der er nogen der virkelig kan overbevise mig om andet.

Gode råd til ovenstående, eller evt. andre alternativer modtages meget gerne.
Mvh Lars
Lars F. R.

Geografisk sted: Korsør

Re: Monofinne

Indlægaf Nikolaj Larsen » 17 okt 2013, 13:42

jeg ville klart vælge Leaderfins Hyper, af de listede alternativer

selv om du er en frysehund, så er det klart at foretrække at undvære sokker til monofinnen - forventer du primært at skulle dykke i pool eller dybde med den?

i pool giver det ikke mening med sokker - har du alm dragt på fryser du ikke om fødderne.

grunden til leaderfins er favoritten er klart fodlommerne, der er vinklede - ja en monofinne kan/skal give lidt ømme fødder - det betyder den sidder fast på foden, og den energi du tilfører den bliver fordelt til finnen og ikke blot forsvinder i fodlommen.
Nikolaj Larsen
Københavns Fridykkerklub
http://www.kfk07.dk
Aida Judge
Brugeravatar
Nikolaj Larsen

Geografisk sted: Kirke Såby

Indlægaf Frk Flab » 17 okt 2013, 13:53

Jeg har en sådan: http://www.specialfins.com/freediving_m ... carbon.htm, det var min første og måske lidt ambitiøst, men jeg er yderst tilfreds og de 2000,- + ekstraudstyr og forsendelse er godt givet ud, synes jeg 8-) Hos Specialfins bliver din finne lavet efter dine fodmål og der er andre alternativer til carbonfinnen. De er også billige :) Held og lykke i jagten på din nye finne
Christina Hansen
Københavns Fridykkerklub
Brugeravatar
Frk Flab

Indlægaf Lars F. R. » 17 okt 2013, 13:58

Hurtigt svar! :)

Nikolaj Larsen skrev:jeg ville klart vælge Leaderfins Hyper, af de listede alternativer

Jeg går ud fra det er denne her du tænker på ? Den ser jo meget fed ud, og prisen er faktisk lavere end jeg havde troet. Med fragt kan man vel få den for en 1500-1600 kr.
Nogen anelse om hvad "Small wings" er? Og "Blade protection" er det noget man skal overveje?
Hvad med hårdheden? Jeg har bløde bi-finner (Mares Razor), så jeg tænker umiddelbart soft eller medium. Ved ikke helt hvordan det translaterer til monofinne.
Og fodlomme størrelse? Bruger typisk en 43 sko, mine bi-finner er 41/42 og den passer jeg perfekt med en 3mm sok, uden sok er de næsten en anelse for store. Ved du hvordan størrelsen er på Hyper?

forventer du primært at skulle dykke i pool eller dybde med den?

Det bliver primært pool, men den kommer også med sydpå når turen går derned af igen.
Mvh Lars
Lars F. R.

Indlægaf Mikkel Branth » 17 okt 2013, 21:19

Jeg tror du vil blive ked af sådan en waterway model 1, det man hører er at den ikke er ret stabil, da det i bund og grund bare er en plade uden kanter eller lign.
Capt nemo kender jeg intet til som monofinne, men er super glad for mine bifinner derfra.

Hyper finnen var den første jeg købte, jeg havde den på i ti min og returnerede den så og købte min glide, den sad virkelig ikke godt på mine fødder, men jeg har også mega sarte fødder så den kan jo sagtens passe dig.

Sportsbutikken plejer at være ret large mht til at man kan prøve dem i vandet.
Københavns Fridykkerklub
Mikkel Branth

Geografisk sted: Kongens Lyngby

Indlægaf PeterJernlungerne » 18 okt 2013, 14:02

Hej Lars

Jeg har både en waterway model 1 og en Leaderfins Hyper. Waterway'en var min første monofinne og jeg var da også meget glad for den i den tid jeg brugte den. Men det var nok mest fordi jeg ikke kendte til andet.

Hyperfinnen sidder 10 gange bedre på min fod. Waterway'en gjorde ondt at have på efter 10 min. hvor Hyperfinnen først begynder at stramme lidt efter 40 minutter. Jeg syntes at den ligger super godt i vandet. Jeg ved at Kingfish sælger den. Der koster den så bare lidt mere end hvis du køber over nettet, men mon ikke du kan få lov til at mærke lidt på den, og måske endda prøve den på hvis de har din størrelse hjemme.

Det sagt, så har jeg aldrig prøvet en Starfin eller lign, så dem kan jeg ikke sammenligne med. Prismæssigt mener jeg at man for rigtig meget for pengene for en Leaderfin Hyper model og at du skal gå langt uden om waterways træningsfinner.
Peter Dreier

Formand for
Herlev Dykkerklub Jernlungerne

(og ivrig fridykker)
PeterJernlungerne

Indlægaf Ulrich Møllgaard » 21 okt 2013, 07:54

Hej Lars

Jeg købte en Leaderfins Hyper - ubeset og uprøvet - over nettet for et års tid siden, efter overvejende at ha' fået negativ feedback vedrørende den her på forum. Det er en super finne til prisen, og den sidder fantastisk godt på MIN fod. Efterfølgende har vi købt den til klubben AFK i alle størrelser. Jeg synes, du skal købe SOFT. Iøvrigt er fodlommen lavet af gummi, hvilket betyder at den ikke komprimerer i dybden. Back to work!

Ulrich ;)
Brugeravatar
Ulrich Møllgaard

Geografisk sted: Samsø

Indlægaf Lars F. R. » 21 okt 2013, 12:06

Tak for alle svar.

Jeg prøver et par størrelser af Leaderfins Hyper i Kingfish ved lejlighed og ser hvad størrelse jeg skal bruges og om jeg overhovedet kan holde ud at have den på i mere end 30 sekunder.

Mvh Lars
Mvh Lars
Lars F. R.

Tilbage til Træning & udstyr