Træning frem mod DM 2014

- Generelt omkring træning, udstyr, alternative træningsformer, kost og motion generelt

Re: Træning frem mod DM 2014

Indlægaf tuekappel » 13 feb 2014, 23:05

Ja, det er sgu' fedt at læse om din rejse, mens den står på. Thumbs up for din dedikation og ærlighed, det er godt at se nogen, for hvem resultater ikke bare er noget der sker hen ad vejen :-) Held og lykke i Berlin.
Tue Kappel
Københavns Fridykkerklub
Arkitekt MAA, underviser
Brugeravatar
tuekappel

Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Flemming Christensen » 14 feb 2014, 14:54

Super god beskrivelse og godt at se det går frem af :)
Flemming Christensen

Indlægaf PeterJernlungerne » 23 feb 2014, 14:33

Nå, nu er det en uge siden at konkurrencen i Berlin løb af staben.
Den samlede følelse om resultaterne er sådan lidt "bob bob".

Mit mål var jo at se om min træning havde båret frugt. Og den målsætning blev egentlig fint opfyldt. Lad mig tage jer igennem de to dyk:

Statisk: Rigtig behageligt indtil 2 minutter hvor de første trækninger begyndte at komme. Tre minutter, ok. Derefter et mareridt. Jesper guidede mig fint op til 4 minutter og forbi. Men ved 4:15 fik en trækning mig til at puste luft ud og Jesper bad mig derfor komme op. Havde jeg også selv gjort, men jeg var super klar i hovedet og lavede en let og hurtigt overfladeprotokol. Jeg har ikke prøvet at trækningerne fik mig til at puste luft ud under et dyk før, så der skal køres nogle flere max-dyk her inden DM.

Dynamisk. 86 meter. Hmm ikke helt tilfreds. Jeg tror at jeg under dykket kom med en masse dårlige undskyldninger. Ikke ordentlig restitueret efter det statiske dyk, dårlig stil, trykken på brystkassen, halsvægten irritere... bla bla bla. Dårlige undskyldninger i massevis. Egentlig bare et dårligt dyk med hovedet det forkerte sted. Jeg tror også at min opvarmning blev for "hård". Jeg fik syre i benene allerede ved 60 m. Det gjorde ret ondt da jeg kom op, men min overfladeprotokol var helt klar og ingen problemer der.
På videoen kan man se at jeg syntes at dykket var hårdt efter jeg har lavet overfladeprotokollen. Jeg skærer lige et ansigt.

Hele konkurrencen har fået mig til at lave planlægningen op mod DM lidt om i og med at jeg nu har skrevet nogle distancer og tider ind i min kalender som skal opnås til pågældende træning. Første max dyk gennemførte jeg i går med stort overskud og tæt på ny PB i dnf. Tror at jeg har fundet min opvarmningsrutine, den skall dog lige prøves af i morgen aften igen.

Ps. Lufthavn vs monofinne er gået helt fint. Fik lavet en fin skal der også passede ned i tasken :)
Peter Dreier

Formand for
Herlev Dykkerklub Jernlungerne

(og ivrig fridykker)
PeterJernlungerne

Indlægaf PeterJernlungerne » 05 mar 2014, 11:06

I sidste uge havde jeg en række oplevelser som jeg gerne vil dele med jer.

Mandag aften var planen at lave et max-dyk i statisk og opvarmningen til det gik også fint. Men under selve dykket var fornemmelsen helt gal. Kom tidligt op og tog hjem med en slukøret følelse i kroppen.
Tirsdag aften stod jeg for træningen og atleterne skulle øve opvarmning til max-dyk efterfulgt af et 80% dyk. Min oprindelige plan var sådan set ikke at hoppe i vandet, men da de var et ulige antal og Kim spurgte om jeg ikke også skulle i, passede det jo meget godt, så alle havde en coach. Det blev til mit 5. længste dyk nogensinde, med massere af overskud(bortset fra syre i benene). Jeg har ikke lavet så mange rigtig lange endnu, så derfor skal der ikke så meget til endnu for at dyk kommer i top 10.
Om onsdagen var mit humør på toppen og jeg kom derfor også til at købe et måneds medlemsskab til Bikram Yoga i Hellerup og samme eftermiddag deltog jeg i den første session. Puha, det er varmt. Men massere af mentalt overskud bagefter.
Torsdag var om muligt endnu bedre end tirsdag og onsdag. På studiet lykkedes det hele og om aftenen løb jeg en 9 km på 41 minutter lige inden træning. Selve træningen gik også super godt med endnu et tilfredsstillende langt dyk :)
FANTASTISK uge :D

Nu har jeg så også tilmeldt mig den svenske mesterskaber ugen før DM, så nu må vi se hvordan det går :D Andre der skal med?
Peter Dreier

Formand for

(og ivrig fridykker)
PeterJernlungerne

Indlægaf PeterJernlungerne » 18 mar 2014, 12:37

Nå. Efter 1½ uge hvor ALT bare klappede er jeg kommet ned på jorden igen. Jeg har nu været syg i næsten halvanden uge og håber mest af alt bare på at blive helt rask frem mod de to konkurrencer jeg har de næste to weekender.
Det er stort set ikke blevet til noget som helst træning, blot overlevelse, skolearbejde, bestyrelsesarbejde og et par få sociale arrangementer. Jeg tvivler på at jeg får lavet noget træning inden weekenden, så jeg er meget spændt på hvordan det kommer til at gå.

Malmø, here I come.
Peter Dreier

Formand for

(og ivrig fridykker)
PeterJernlungerne

Indlægaf tuekappel » 20 mar 2014, 13:46

Hvis du skal prøve at lægge en positiv vinkel på det, kan det faktisk nogle gange være en lille træningspause, der giver de store ryk. Så det er ikke dumt at drosle ned, lige før en konkurrence, hvis man ellers har kørt på hele sæsonen.
Sygdom er til gengæld øv, rigtig god bedring.
Tue Kappel
Københavns Fridykkerklub
Arkitekt MAA, underviser
Brugeravatar
tuekappel

Geografisk sted: Frederiksberg

Foregående

Tilbage til Træning & udstyr