Træning frem mod DM 2014

- Generelt omkring træning, udstyr, alternative træningsformer, kost og motion generelt

Træning frem mod DM 2014

Indlægaf PeterJernlungerne » 19 aug 2013, 16:22

Hej folkens

Jeg har besluttet mig for at DM 2014(pool) bliver konkurrencen hvor jeg skal forbedre mine PB's i alle tre discipliner. Jeg ved godt at hverken tid eller sted er besluttet endnu, men jeg satster nu på at kunne deltage alligevel :) .

Jeg er startet med at lave en oversigt over perioden frem mod DM, opdelt i 3 perioder med forskellig fokus. Dernæst har jeg udspecificeret tre træningsområder inden for hver periode. Jeg har hentet meget hjælp på Deeperblue og føler som sådan også at jeg har et godt grundlag for at nå mine mål.
Jeg har sat mig nogle delmål et par gange i forløbet som burde være overkommelige hvis jeg holder programmet. Disse delmål skulle gerne munde ud i små og større succesoplevelser der giver mod på mere træning.

For at undgå at blive træningstræt er min plan at involvere 2-3 forskellige træningsmakkere. Sådan at jeg f.eks. har en til statisk, en til min løbetræning osv osv. Så kan de holde mig lidt til ilden i de svære perioder.

Jeg går ud fra at der må være en række personer herinde der har trænet/træner seriøst flere gange om ugen med et fastlagt træningsprogram bag sig. Til dem vil jeg gerne spørge om erfaringer, faldgrupper og bare gode råd.

Min plan er endvidere at få skrevet nogle små noter om hvordan træningen går en gang imellem for at holde en lille dag/logbog.

Så, er der nogen herinde der bare har det gyldne svar i forhold til træning og træningsprogrammer?
Peter Dreier

Formand for
Herlev Dykkerklub Jernlungerne

(og ivrig fridykker)
PeterJernlungerne

Re: Træning frem mod DM 2014

Indlægaf PeterJernlungerne » 18 okt 2013, 14:43

Nå, der var ikke mange der svarede på min sidste post. Der er nok ikke så mange igen der har erfaringer med det eller også har folk haft for travlt til at give et svar med indhold.

Hvor om alting er, så har jeg trænet de sidste to måneder mere eller mindre målrettet mod DM 2014(pool).

Jeg har på de 2 måneder indset at jeg nok aldrig bliver den top-seriøse atlet der vinder alle konkurrencer. Det har jeg det også fint nok med, så længe jeg når mine mål. Træningen er gået op og ned, men lysten er i aller største grad til stede. Sidder lige pt og glæder mig til at komme i svømmehallen i morgen for første gang i en uge.

For at give et lille indblik i min træning på nuværende tidspunkt ser min træningsuge således ud:

Mandag: Træning i et halvt 25m bassin(rugbyholdet bruger det dybe) -Statisk eller DNF-teknikker.

Tirsdag: Underviser introhold

Torsdag: Løbetræning og træning af øvede atleter/selv være i vandet(skifter fra uge til uge) og træne DYN.

Lørdag: Træning af DNF i 25 m pool.

Som i kan se så er jeg i svømmehallen 4 gange om ugen, men de fleste uger har jeg kun 2 træningssessioner pga undervisning og instruktion af nye/nyere atleter. Når vores nuværende introhold er færdige håber jeg at komme i vandet en gang mere om ugen(tirsdag eller torsdag).

I forhold til den 7 måneders plan jeg lagde for 2 måneder siden passer min tid brugt i bassinet egentlig meget godt. Fokus burde(ifølge planen) lige nu ligge på kondition og smidighed. Konditionen går det ok med. En enkelt dag om ugen mere ville nok gøre underværker. Smidigheden kan jeg mærke bliver bedre. De der så mig til yoga-sessionen hos KFK forrige onsdag vil nok undre sig, men det har faktisk været værre :S

Overtræning. Et emne jeg selv har meget fokus på. Jeg kan mærke på mig selv at det nok er sundt hvis jeg holder mig væk fra svømmehallen en uges tid hver anden måned, så længe jeg stadig løbetræner og laver udstrækning.

Fra nu af bruger jeg denne tråd som en slags træningsblog. Jeg forventer ikke at nogle kommentere på dette, men bruger i stedet bloggen som ekstra motivation når træningen måske bliver lidt kedelig og/eller ensartet.

Men spørg endelig ind til hvad som helst i lyster. Næste indlæg kommer nok efter fridykkerweekenden i November.

Ses 8-)
Peter Dreier

Formand for
Herlev Dykkerklub Jernlungerne

(og ivrig fridykker)
PeterJernlungerne

Indlægaf jakobbh » 18 okt 2013, 21:26

Hej Peter

Tak for indblik i dit program. :-)
Altid spændende at se hvad andre gør.

Dbh. Jakob
jakobbh

Indlægaf JesperSchultz » 29 okt 2013, 00:19

Hej Peter,

Friskt at du vil indvi os i dine planer :) Jeg tror der er 2 hovedårsager til, at der ikke rigtigt var nogen respons på din første efterlysning efter gode råd/programmer. Først os 'almindelige dødelige' som ikke mener at have fundet de vises sten endnu - og heller ikke rigtigt har resultaterne - altså ren beskedenhed :-) Og så de go'e som det er min erfaring har lidt svært ved at lukke op for posen og dele ud af erfaringer fra træningssessionerne og af programmerne - måske det også er beskedenhed :-)

Anyhows - før jeg fortæller lidt om mit træningsprogram er her en disclaimer. Såvidt jeg kan se, giver den deciderede fridykkertræning, altså længere dyk, DNF/DYN, mere på træningsresultaterne, end det jeg ville kalde 'grundtræningen'. Jeg tror blot grundtræningen er en forudsætning for så at 'putte mere på', når jeg er i Aarhus og træne i klubben.

Til hverdag træner jeg i Aalborg eller Brønderslev - ligesom Daffyd er 'the only gay in town' i Little Britain, er jeg Den Eneste Fridykker nord for Hobro (i hvert fald indtil for nylig hvor Sune fra Aalborg også var på Jespers SSI1-kursus :) ). Træning alene lægger nogen begrænsninger på, hvad man kan gi' sig af med; men her har du det i hvert fald:

Jeg er i svømmehallen 3-4 gange om ugen, heraf en gang 'rigtig fridykkertræning' i Aarhus. De 3 øvrige gange er typisk CO2- og tekniktræning. Hvert pas tager 60-80 minutter og et typisk program ku' f.eks. indeholde noget fra følgende emner:

3x100DNF: 3 tag, 1 vejrtrækning, 3 tag, 1 vejrtrækning osv...
8x50DNF: 4 tag, 1 vejrtrækning, 4 tag, 1 vejrtrækning osv...
3x100DNF: 3 tag, 1 vejrtrækning, 3 tag, 1 vejrtrækning osv...
5x100 crawl: 2 tag, 1 vejrt., 3 tag, 1 vejrt., 4 tag ------- -> 8 tag, 1 vejrt., 8 tag, 1 vejrt, 7 tag, 1 vejrt., ----- -> osv.
1000 m: 25 DNF, 25 løs, 25 DNF, 25 løs .... ad nauseam.
2x 10x25 DNF, 5 vejrtrækningers pause
al mulig teknik

I Aarhus har jeg en fast makker (Søren) og vi træner i øjeblikket det her:
4x50DNF
4xFRC STA (op til 2:20min)
4x25+ FRC DNF (op til 50m)
4x50+ DNF (op til +75m)
(, og vi begynder snart at lægge noget hidsig CO2-træning på også)

Dertil alm. konditionstræning (cykler på arb. et par gange om ugen, 70km retur) og en løbetur i ny og næ.

Det kan synes som en masse; men jeg har været træningsjunkie i Altid, så jeg er nødt til at træne et-eller-andet - og så bliver det altså svømning og fridykning :-)

Jeg har fokuseret lidt på 'trapperne' i min egen træning de sidste uger (fx. crawl med flere og flere tag mellem vejrtrækningerne) - det kan jeg mærke har givet mig lidt mere overskud når jeg er i Aarhus og dykker lidt længere :-) Måske det var noget, at udforske?

Håber du kan bruge det, eller måske får et par ideer til din træning. Held og lykke med projektet og lad os høre hvordan det går :-)

/Jesper.
Brugeravatar
JesperSchultz

Geografisk sted: Aalborg

Træning frem mod DM 2014

Indlægaf Jan hv » 29 okt 2013, 12:47

Hej Jesper.
Det ser super spændene ud.

Så det er super fedt at se hvordan i griber det an. Lige som Peter Drejers oplæg.

I andre kom gerne med jeres måde at gøre det på.
Senest rettet af Jan hv 07 nov 2013, 16:15, rettet i alt 2 gange.
Jan hv

Indlægaf Mikkel Branth » 01 nov 2013, 19:03

træner du i en pool der er 34 meter eller hvordan :D
Københavns Fridykkerklub
Mikkel Branth

Geografisk sted: Kongens Lyngby

Indlægaf Jan hv » 03 nov 2013, 15:34

Ggg den er 17 m. Bred så frem og tilbage giver da 34 m. :D
Men ellers er jeg ved at arb mig op mod de 50 m. Men når jeg oftes træner alene vil jeg ikke dykke så presset.
Hellere flere korte dyk en et der bliver for langt
Jan hv

Indlægaf Nikolaj Larsen » 04 nov 2013, 15:38

Jan hv skrev:Men når jeg oftes træner alene

lad da for dælen være med det!!!!!
Nikolaj Larsen
Københavns Fridykkerklub
http://www.kfk07.dk
Aida Judge
Brugeravatar
Nikolaj Larsen

Geografisk sted: Kirke Såby

Træning frem mod DM 2014

Indlægaf Jan hv » 05 nov 2013, 20:58

Alt er jo rellativt. Jeg er tit oppe og svømme om morgenen så der laver jeg en del crawl med vejrhold.
Senest rettet af Jan hv 07 nov 2013, 16:16, rettet i alt 3 gange.
Jan hv

Træning frem mod DM 2014

Indlægaf JesperSchultz » 05 nov 2013, 21:24

I forlængelse af min anbefaling af decideret fridykkertræning (altså al den træning vi laver med en makker) for at forbedre resultaterne: Camilla gav mig rådet at inkludere mindst eet langt dyk i hvert træningspas. Jeg tror det er et godt råd :-)
Brugeravatar
JesperSchultz

Geografisk sted: Aalborg

Næste

Tilbage til Træning & udstyr