Spørgsmål til våddragt

- Generelt omkring træning, udstyr, alternative træningsformer, kost og motion generelt

Spørgsmål til våddragt

Indlægaf Lars F. R. » 01 maj 2013, 08:28

Hej folkens

Jeg overvejer at få syet en Teknodiver våddragt gennem Kingfish i København. (http://www.kingfish.dk/dykkerudstyr/fridykning-jagt/dragter-og-tilbehor/teknodiver-fridykker-dune-3mm)

Der er flere forskellige typer ekstra valgmuligheder. Konen vil naturligvis gerne have jeg begrænser mig så vidt muligt for at skåne pengepungen, så jeg vil lige høre om nogle herinde har en mening om det de kalder metal lining. Tilsyneladende skulle det være en indvendig belægning der skulle gøre at dragten er lettere at få på. Det koster 275,-
Virker det og er det pengene værd?
Påvirker det pasformen og dermed varmeudvekslingen at få et indre lag på dragten?

Og til sidst, hvis jeg ikke har tænkt mig at bruge den til jagt, men mere til "snorkeldykning" er camotek så relevant? Gør det en forskel ifht en plain sort dragt?

Mvh Lars
Mvh Lars
Lars F. R.

Geografisk sted: Korsør

Re: Spørgsmål til våddragt

Indlægaf Stefan Alaric » 01 maj 2013, 08:53

Har ikke erfaring med den dragt du omtaler, men:

Det varmeste man kan få er Open-cell, enhver belægning vil altså påvirke varmeudvekslingen i en eller anden grad. Har dog ikke selv prøvet med belægning før.

Camo er vist mest til at skjule dig for fiskene når du skal ligge på lur på bunden et sted, og virker derfor ikke særlig relevant til almindelig fridykning.
Stefan Alaric Petersen
Københavns Fridykkerklub
Brugeravatar
Stefan Alaric

Indlægaf Lars F. R. » 01 maj 2013, 08:58

Hej Stefan

Tak for det hurtige svar. Min umiddelbare tanke er også at den såkaldte "metal lining" vil påvirke effekten af opencell negativt.

Mvh Lars
Mvh Lars
Lars F. R.

Indlægaf Flemming Christensen » 01 maj 2013, 10:51

Hej lars

Jeg her en målsyet Technodiver dragt fra Kingfish og har været meget glad for den, det er dog en 7mm.

Jeg har valgt at få nylon belægning indvendig for nemmer at kunne få den af og på, når man står ude i skoven eller på stranden.
Men opencell er nok at fortrække, da den sidder helt tæt. Efter hvad jeg har hørt, vender man sig hurtig til at tage den af og på med sæbevand/babyolie.

Min næste dragt bliver en elios 5mm opencell :)

//Flemming
Flemming Christensen

Indlægaf ThomasVesselholt » 01 maj 2013, 11:57

Jeg er ikke i praksis særligt erfaren med våddragter, men jeg har bakset med mine bestillinger gennem berømte Elios' ligeså berygtede hjemmeside og mailkorrespondancer (ved godt du bestiller teknodiver).

Elios påstår at det varmeste du kan få er deres metallic ("black") coating (som er lys grå). Som jeg forstår det, er det noget med at den kaster varmen tilbage. Men grunden til den er der, er for at den skal være nemmere at tage på.

Så altså ifølge Elios er "black coating" det absolut varmeste de tilbyder. Jeg har dog ikke formået at komme i dialog med dem om det, på trods at to helt eksplicitte direkte spørgsmål, de sender altid nogle individuelle dragt beskrivelser tilbage... (man skulle tro det var en Bot, men det er nu en Italiener). Jeg kan heller ikke finde denne information på deres hjemmeside nu, kun denne sætning: Technology came to the diver’s aid to obviate all this by applying, to the interior of the “neoprene”, a coating of very slippery metallic compound which eliminates the difficulty and increases insulation (min fremhævning).

Min dragt er 8 mm med coating. Den er ganske rigtigt meget varm, og nem at tage på. Men den er også meget tyk og en smule stiv i det. Derudover er den ikke lavet af det mest elastiske neopren, da den ikke skal komprimere for meget i dybden. Så min tanke lige nu er faktisk, at det nok havde været bedre at få den uden coating. Jeg går og håber det bliver slidt lidt. Men det er slet ikke sikkert det er coatingen der gør den stiv, den er trods alt 8 mm. Elios har styr på det med dragter, og ville nok ikke sælge den, hvis det ikke var ok.

Det korte af det lange er: Metel linning gør dragten let at få på, det virker. Jeg ved ikke hvordan coating ændrer dragtens kvaliteter (elastisitet), men tror den bliver lidt stivere. Jeg er dog under alle omstændigheder overbevist om, at opencell ikke ville have været meget mindre varm, og jeg har en fornemmelse af, at den måske kunne være varmere, fordi dragten sidder tættere.. Men har ikke rpøvet det, så... Jeg kan i princippet ikke vide, om coatingen reflekterer 25% mere varme... Det jeg KAN vide er, at dragten tager mere vand ind, end jeg havde håbet, men tror det hænger sammen med de 8 mm. (Det skal dog siges, at jeg har haft den i minus 2 grader vand i en halv times tid, og det var ok, med undtagelse af lidt koldt vand ved ryggen efter neddykning).

Når det så er sagt, så er våddragten ikke et godt sted at spare, for man skal tilbrige mange timer i den, i et hårdt element. Men lige omkring opencell går du ikke galt med det... Er det med vilje du linker til en 3mm??? Skal du bruge den i Danmark?

Jeg aner ikke hvad camotek er, har aldrig hørt om det, men er ret sikker på det bare er camuflage farver...
ThomasVesselholt

Indlægaf Lars F. R. » 01 maj 2013, 13:46

@Flemming
Tak for feedback. Jeg planlægger også umiddelbart at købe excl lining og så ellers tage lidt af sønnekes babyshampoo med.

@Thomas
Interessant læsning. Metal lining vil formentlig også forstærke dragten indvendigt, men som du også nævner så ryger der nok lidt varme pga den ikke vil sidde helt så tæt.
Det er med vilje jeg kigger på 3mm. Den skal primært bruges til ture i udlandet hvor temperaturen er højere, og så måske lidt plaskeri herhjemme i de lunere måneder.
Mvh Lars
Lars F. R.

Indlægaf Mortenrv » 21 jun 2013, 11:12

Hej Fridykkere,
Siden har jeg fået skrevet en guide til våddragter (jeg mangler stadig at lave instruktionsvideo om hvordan man får dem på og af.
Den ligger her " http://undervandsitetet.dk/udstyr-til-undervandsjagt-og-fridykning/vaaddragt/ "
- men selvom den er på mere end 2000 ord, så er der stadig mange aspekter af det her våddragt cirkus, der ikke er dækket.
God dykning,
Morten
Morten Rosenvold Villadsen
Udvalgsmedlem for fridykning og undervandsjagt i DSF
http://undervandsitetet.dk
Billede
Brugeravatar
Mortenrv

Geografisk sted: CPH

Spørgsmål til våddragt

Indlægaf Mikkel Branth » 21 jun 2013, 18:10

Jeg har metalite i min teknodiver, spild af penge hvis du spørger mig.
Syntes ikke den er nemmere at få på osv.
Jeg vælger klart en elios uden coating næste gang.
Københavns Fridykkerklub
Mikkel Branth

Geografisk sted: Kongens Lyngby

Tilbage til Træning & udstyr