Svømmehals-fridykker-dragt-anbefalinger

- Generelt omkring træning, udstyr, alternative træningsformer, kost og motion generelt

Indlægaf Gunnar » 19 okt 2012, 18:16

Jeg har brug for lidt input omkring dragter til 25 USG-fridykkere med blå læber ;-)
Kender du til en anbefalelsesværdig dragt (inkl pris og købssted), må du gerne fortælle om den og dine referencer (kuldeskærhed, højde, vægt, nødvendig bly)

Muchos gracias
Københavns Fridykkerklub
Gunnar

Indlægaf Nikolaj Larsen » 19 okt 2012, 18:32

Den her kan jeg anbefale (hvis den er lige så god som sidste års design)
http://www.swiminn.com/swimming/aquasph ... 12/31382/p

Jeg har været super tilfreds med min. Den model jeg købte kan anbefales at købe "nummeret for lille" ved ikke om det er tilfældet med den nye model også.
Den er IKKE varm nok til STA, hvis man er lidt kuldeskær, da den kun er 0.5-1mm, men den er super til dynamiske discipliner, og den har et glid man næppe finder meget bedre (1 armtag+1bentag pr 25 m DNF (med lidt træning)) :-)

Det optimale må være a få målsyet fra Elios, som koster ca 210eur for en 1,5 mm plus fragt - altså ca 1500 for den perfekte dragt. (Er I nogle stykker der bestiller samlet, kan man ofte spare fragten)

Kig også på http://www.wiggle.co.uk de har også mange svømmedragter til lige omkring 1000kr
Nikolaj Larsen
Københavns Fridykkerklub
http://www.kfk07.dk
Aida Judge
Brugeravatar
Nikolaj Larsen

Geografisk sted: Kirke Såby

Re: Svømmehals-fridykker-dragt-anbefalinger

Indlægaf tuekappel » 20 okt 2012, 23:50

Jeg fulgte Nikolajs første råd sidste år, men tog ned i dykcen.dk og prøvede dragten først, og det er jeg nu ret glad for. Nu er jeg jo langt fra standardmål, så jeg kan slet ikke passe de dér færdigsyede. Da jeg stod i butikken havde jeg regulære flapper af løs dragt rundt om mine tynde arme :-)
Henrik Heinrichsen har nok en anden mening, han har en aquasphere lidt á la nikolajs.
Jeg har i stedet investeret i dén 1,5 mm målsyede som nikolaj også nævner, og kan tilslutte mig koret af tilfredse kunder i elios-butikken.

Det jeg prøver at sige er; at ud af 25 USG'ere vil der nok være halvdelen der ikke har standardmål, og de vil altså være bedst tjent med en målsyet.

udover de to nævnte er Stechmann vist i kontakt med Camaro, som prøver at lave noget til vore behov. Men jeg ved ikke om det er high-end stuff, så kan man nok ikke nøjes med 1500,- pr dragt.
Tue Kappel
Københavns Fridykkerklub
Arkitekt MAA, underviser
Brugeravatar
tuekappel

Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf tuekappel » 25 okt 2012, 10:36

Der var flere til træning i går der spurgte til den dragt, som vi var en 3-4 stykker der købte i foråret. Oprindeligt fik Casper disse to alternativer listet fra Elios:
  • 1) Suit 1,5mm Nylon elastic black inside / Smoothskin black outside Neoprene Heiwa medium Density Price Euro 210,00 it's the best seller for dynamic apnea and freediving, very comfortable, easy to wear like a t-shirt and more more durable with lining inside. (low water-resistance) (available also in 2mm thickness)
  • 2) Suit 1,5mm Nylon S . Stretch inside / Superskin Dark Grey outside or light Gren Neoprene Yamamoto 45 F reedown Price Euro 265,00 It's the ultimate product born for dynamic apnea and competitions, very very elastic, Super-comfortable, extra-glide, 20% more speed than classic smoothskin, durable and easy to wear like a t-shirts.

-hvor vi alle valgte nr. 1.
Lad lige høre, hvis i står for at skulle bestille hos Elios, der er lige et par detaljer omkring måltagning i skal have med på vejen.
Tue Kappel
Københavns Fridykkerklub
Arkitekt MAA, underviser
Brugeravatar
tuekappel

Indlægaf Stefan Alaric » 25 okt 2012, 13:08

Hej Tue, Hvad er det for anbefalinger? Har lige bestilt en dragt hos Elios Nemlig, men hvis der er nogle mål jeg skulle have taget anderledes, kan det jo være jeg kan nå at ændre det?
Stefan Alaric Petersen
Københavns Fridykkerklub
Brugeravatar
Stefan Alaric

Sv: Svømmehals-fridykker-dragt-anbefalinger

Indlægaf tuekappel » 20 nov 2012, 21:26

Det er noget med at trække 1 cm fra håndleds målet, så den sidder godt til dér, og lægge en cm til hals målet, så man får lidt bevægelses frihed dér..
Tue Kappel
Københavns Fridykkerklub
Arkitekt MAA, underviser
Brugeravatar
tuekappel

Indlægaf Stefan Alaric » 22 nov 2012, 23:53

Ja det kan jeg godt mærke nu.. Er dog lidt sent med den info - ellers tak! Var måske smart at skrive de nærmere detaljer inde sammen med informationen om Elios? - Til KFK i hvert fald. Kan også være man skulle skrive en mere offentlig tråd med det.
Stefan Alaric Petersen
Københavns Fridykkerklub
Brugeravatar
Stefan Alaric

Indlægaf kimC » 23 jan 2014, 22:43

Hej

Jeg skal til at bestille en udendørs elios og tænkte jeg ligeså godt kunne få en pool dragt med. Jeg syntes valg 1 lyder fornuftigt

(1) Suit 1,5mm Nylon elastic black inside / Smoothskin black outside Neoprene Heiwa medium Density Price Euro 210,00 it's the best seller for dynamic apnea and freediving, very comfortable, easy to wear like a t-shirt and more more durable with lining inside. (low water-resistance) (available also in 2mm thickness)

Er I stadig tilfredse med jeres valg eller ville I vælge anderledes?
Hvorfor nylon indvendig (kontra fx. opencell), holdbarhed, varme, let at tage på? Har det haft betydning for jer?

-Kim
kimC

Indlægaf Stefan Alaric » 26 jan 2014, 13:02

Hej Kim, jeg er super tilfreds, med netop det valg. Nylon på indersiden er smart fordi det både holder bedre og er langt nemmere at tage på. Jeg synes dragten er rigtig god til dynamisk, men kan blive en smule kold hvis du ligger og laver statisk i en time.
Stefan Alaric Petersen
Københavns Fridykkerklub
Brugeravatar
Stefan Alaric

Indlægaf kimC » 26 jan 2014, 21:53

Tak for input. Har netop moddtaget elio's forslag til mine behov og der optræder modellen også, så den bliver det :D
kimC

Tilbage til Træning & udstyr