Erfaringer med fridykkerdragter

- Generelt omkring træning, udstyr, alternative træningsformer, kost og motion generelt

Erfaringer med fridykkerdragter

Indlægaf PeterJernlungerne » 26 jan 2015, 22:02

Hej alle

Jeg tænkte på at få lavet en tråd hvor vi alle kunne skrive om vores erfaringer med den/de dragter vi ligger og plasker rundt i til hverdag og til konkurrencer.

Idéen er at nye som gamle kan kigge tråden igennem for gode råd hvis de skal til at købe nyt. Og med alle de forskellige dragter vi ligger og drøner rundt i, bliver det jo til lidt af en database.

Min tanke var at der var følgende punkter som man kunne besvare som standard.

Hvad hedder dragten:
Tykkelse:
Materiale:
Inderside:
Yderside:
Hvad kostede den:
Hvor er den købt:
Hvorfor har jeg købt denne dragt:
Hvor længe har jeg brugt den:
Hvad er mine erfaringer:
Anbefaling til andre:
Evt. Link:
Peter Dreier

Formand for
Herlev Dykkerklub Jernlungerne

(og ivrig fridykker)
PeterJernlungerne

Re: Erfaringer med fridykkerdragter

Indlægaf PeterJernlungerne » 26 jan 2015, 22:03

Og jeg lægger for :)

Hvad hedder dragten: Teknodiver Alka

Tykkelse: 3 mm

Materiale: Neopren (aner ikke hvilken slags

Inderside: Open cell

Yderside: Smoothskin

Hvad kostede den: Privat rabat pga tilhørsforhold.

Hvor er den købt: Kingfish(Butik, Kbh)

Hvorfor har jeg købt denne dragt: Bla pga den billige pris for en dragt med smoothskin og tykkelsen.

Hvor længe har jeg brugt den: Halvandet år

Hvad er mine erfaringer:
Fordi den har open-cell inderside kan den være besværglig at få på, men da jeg altid bruger den i poolen er der jo masser af vand til at få den på i. Så det har egentlig ikke været så slemt. Open-cell indersiden har også medvirket til at jeg har kunne holde varmen rigtig fint selv ved rolige og stillestående træninger(STA på bunden af det dybe).
Glidet I smoothskin ydersiden har givet mig rigtig meget. Uden dragt bruger jeg 6-7 fulde dnf-tag/spark på 25 meter. Med denne dragt kommer jeg ned på 2/2,5/3 tag pr 25 meter.
Kombinationen af open-cell inderside og smoothskin yderside betyder en meget sart dragt. Første flænge kom efter 2 mdrs brug. Nu, efter halvandet år, har jeg haft neoprenlimen fremme alt for mange gange.

Anbefaling til andre: Ikke kombinere smoothskin med open-cell. Det resultere i en alt for sart dragt. Selvom den var målsyet, sad den løst flere steder. Jeg prøver nok elios næste gang ;)

Evt. Link: http://www.teknodiver.com/inglese/alkaman.html
Peter Dreier

Formand for
Herlev Dykkerklub Jernlungerne

(og ivrig fridykker)
PeterJernlungerne

Orca Breathe

Indlægaf JesperSchultz » 30 jan 2015, 15:51

Hvad hedder dragten: Orca Breathe

Tykkelse: 1-3mm

Materiale: ?

Inderside: coated

Yderside: et eller andet glide-noget, i hvert fald behandlet

Hvad kostede den: ca 2.000 tror jeg nok - i 2012

Hvor er den købt: Direkte hos Orca på nettet

Hvorfor har jeg købt denne dragt: Trubridge anbefalede den på en tråd i DeeperBlue

Hvor længe har jeg brugt den: 3 år!

Hvad er mine erfaringer: Hvis jeg kunne købe den samme dragt igen, gjorde jeg det. Den er superelastisk og med en tårnhøj glidefaktor (25DNF m èt armtag og èt bentag). Sidder godt til, generer ikke og lukker effektivt i halsen med en over-under-flap og så lynlåsen som lynes oppefra og ned.

Anbefaling til andre: Breathe fås vist ikke mere, måske var dragten for skrøbelig; men den var meget meget god :-) Jeg har overvejet en anden Orca-dragt; men synes ikke rigtigt det ser ud som om de gør i fridykkerdragter mere, så min næste bliver nok en målsyet Elios open/glide-ting.

Nu her på 3de-året, er den som vådt toiletpapir - den er sprød/sprukken og næsten gennemsigtig på skuldrene; men jeg bruger den stadig fra tid til anden.
Brugeravatar
JesperSchultz

Geografisk sted: Aalborg

Tilbage til Træning & udstyr