Fridykning med fart, 16x50m på tid

- Generelt omkring træning, udstyr, alternative træningsformer, kost og motion generelt

Fridykning med fart, 16x50m på tid

Indlægaf HenrikHenrichsen » 11 okt 2014, 15:14

Jeg kunne godt tænke mig lidt inputs til hvordan man dykker sine 16x50m hurtigst muligt uden at gøre skade på sig selv. Her tænker jeg specielt på om det høje CO2-niveau kan være farligt. Vi er enige om at blackout er usundt, så jeg er med på at man skal holde sig tilpas langt fra den grænse.
Indtil videre har jeg ikke trænet disciplinen systematisk, men jeg overvejer at gøre det frem mod Lange Nacht des Apnoetauchens i Berlin 15.11.2014. I foråret 2014 prøvede jeg at dykke 16x50m til træning. Jeg holdt starttiden på 45s: ca. 30s dykning + 15s pause, så den samlede tid blev ca. 11min45s. Dykkehastigheden er ca. 75% af min maksimale, og det når ikke at blive mærkbart anaerobt, dvs. jeg syrer ikke til. I de 15s pause trækker jeg vejret så hurtigt og dybt jeg kan - det man normalt vil kalde vild hyperventilering. Men fordi ventilationen burde passe nogenlunde til det jeg yder, er det vel ikke hyperventilation i den gængse forstand da jeg ikke kan nå at bringe CO2-niveauet under normalen?
På de sidste par baner og i 5-10min efter serien mærker jeg en tydelig hovedpine (udholdelig, ikke smertelig), hvilket jeg tilskriver et højt CO2-niveau.

Jeg vil meget gerne høre kommentarer på ovenstående fra folk som ved noget om gentagne vejrhold på op til 30s varighed med 10-15s pause imellem, med høj puls.
Specielt vil jeg gerne vide om man har gjort skade på sig selv hvis udøvelsen giver kortvarig hovedpine? (Jeg har normalt aldrig hovedpine)
Jeg vil også gerne vide om der er andet man skal være særligt opmærksom på, der kan være farligt ved denne type træning.

Mvh. Henrik
NB: Jeg er tidligere konkurrencesvømmer, hvilket formentlig er årsagen til at jeg kan holde starttiden på 45s.
HenrikHenrichsen

Re: Fridykning med fart, 16x50m på tid

Indlægaf Jesper Stechmann » 11 okt 2014, 16:38

Hej Henrik,

Super tid !! Klart Danmarks bedste!!
Hovedpine er meget alm og umuligt at undgå efter en god 16 x 50. Højt CO2 giver hovedpine. Jeg har ofte haft hovedpine efter en aften med f.eks UV-Rugby også. hvor det er to åndedrag i overfladen og så ned og kæmpe igen.

Bare klø på. Jeg har mærket når CO2 begyder at have en mærkbar fysisk effekt - at jeg ligesom mister lidt kontrol med min teknik - bliver lidt "flydende" i kroppen. Føler at jeg svømmer lidt fra side til side. Man kan jo få en CO2 BO - men jeg har aldrig selv været der.

Pøj Pøj til LNA - med den tid på 16 x 50 har du gode muligheder for hive en medalje med hjem! - Lange STA og DYN plejer ikke at have den store effekt på 16 x 50 synes jeg.
Jesper Stechmann

Aida Dommer
Fridykker Instruktør Træner
http://www.innerdive.dk
http://www.innerdivemalta.com
Brugeravatar
Jesper Stechmann

Geografisk sted: Malta

Indlægaf Mortenrv » 11 okt 2014, 17:37

Det er jo hyperventilation, men ikke noget problematisk set i sammenhæng med altiviteteten, som du selv er inde på.

Bare klø på. Og kortvarig CO2 hovedpine er helt almindeligt, og - tror jeg - ufarligt.
Morten Rosenvold Villadsen
Udvalgsmedlem for fridykning og undervandsjagt i DSF
http://undervandsitetet.dk
Billede
Brugeravatar
Mortenrv

Geografisk sted: CPH

Indlægaf ThomasVesselholt » 12 okt 2014, 11:56

Vildt imponerende Henrik. Jeg var ikke så meget at sige, men er stødt på disciplinen flere gange på DB. Google "deeperblue 16x50" der står lidt verdensrekorden. Han dykkede hurtigere og hurtigere, og holdt længere og længere pauser startende ved 9 sekunder...
ThomasVesselholt

Tilbage til Træning & udstyr